Björnlarven

Denna larv brukar vi kalla ”björnlarv” eftersom när man börjar få syn på den på snön så har i regel björnarna börjat stiga upp. Larven är ett tidigt vårtecken och det är nog den enda larv som jag tycker är riktigt trevlig. Annars så har jag inte mycket till övers för just larver och sniglar. Det är inte direkt att jag skriker när jag får se dem men jag tycker det är obehagligt när jag är ute och plötsligt känner hur det kittlar på huden och när jag känner efter så är det en otäck fuling som jag får i handen. Ett minne jag aldrig glömmer är en gång när jag hjälpte farmor i hennes trädgårdsland och skulle bära bort några gamla brädor. Jag kunde inte begripa varför det var så svårt att få grepp om brädan för handen glätte hela tiden. När jag vände på brädan så fick jag se vad som gjorde den så hal. Det var hur mycket slemmiga sniglar som helst som satt under den! Fy, den brädan slängde jag iväg på studs. 


”Björnlarven” heter egentligen Rostvingelarv och blir så småning om en nattfjäril. Detta kort tog jag i mitten av april ifjol.

Kommentarer

