Hanna Holmberg


Namn:
Hanna Holmberg
Bor: Skansnäs Sorsele vid foten av Vindelfjällens Naturreservat
Familj: Man, en son på knappa året, två vorsthrar och en jämthund
Sysselsättning: Mammaledig lärare

Hur skulle du beskriva dig själv?
Positiv och naturintresserad fjällälskare som gärna fäller fågel framför hunden. Jag tycker om att möta olika människor, platser och situationer så länge jag får återvända till min familj och hemmets lugna vrå.

När och varför började du jaga?
Jakten introducerades tidigt via min pappa där jag fick följa med på främst älgjakt med löshund. När jag sedan i vuxen ålder skulle köpa min första hund valde jag en stående fågelhund, en vorsteh, utan att egentligen provat jaktformen. Jag ville jobba med hund och ägna mig åt en fri och rörlig jaktform, gärna på fjället. Valet var solklart.

Kan du förklara varför jakt är så fängslande?
För mig är det en helhetsupplevelse. Det är en optimal blandning av spänning, samarbete med hund, motion och storslagen natur.

Vad/vilka är din favoritjakt respektive drömjakt?
Jakt över stående fågelhund på fågelrika fjällmarker klädda i färgsprakande höstskrud.

Vad har du i vapengarderoben?
Hagelbössa Merkel 8 kaliber 12

Berätta om ditt bästa jaktminne (hittills).
Än så länge är det hösten 2007 när min första korthåriga vorsteh efter mycket träning började fungera på fågel.  Jag gjorde min debut som ”riktig” jägare efter att ha avlagt jägarexamens praktiska prov. Teorin hade jag sedan många år tillbaka. Vädret var perfekt, fågeltillgången god och situation efter situation gjorde upplevelsen total.

Vad tycker du det innebär att vara en bra jägare?
En bra jägare visar hänsyn och respekt till människor, djur och natur. En bra jägare tänker kvalitet före kvantitet, dvs inget skjutande bara för skjutandets skull. En bra jägare har insett att ena jaktdagen är inte den andra lik.

Hur upplever du att det är att vara kvinna och jägare?
De flesta gånger är det en klar fördel att tillhöra en minoritet. Däremot är det inte alltid så självklart med jaktkompisar. En tjej i grabbgänget gör det inte längre lika ”grabbigt”. Bland fågeljägarna så finns det dock relativt gott om kvinnliga jägare.

Nämn tre saker som du inte skulle vilja vara utan i skogen.
Tändstickor, matsäck och bra kläder


Läs mer om Hanna på hennes hemsida

Kommentarer

