Vanlig vardag

För nån vecka sedan en undrade en tjej som läser min blogg varför jag inte uppdaterar lika ofta längre. Jag svarade att dels har jag så mycket att göra och sen har jag egentligen inte mycket att skriva om heller. Det jag gör hemma en vanlig dag är inte så intressant. Men hon sa att det var precis det hon ville läsa om, vad jag har för mig en vanlig dag.

Idag har jag gått en promenad med Vilda och en underbar vän och nu precis har pappa varit har och gett mig en snabblektion i att backa med släpvagn. Jag tycker inte att det är så kul…men jag måste ju bli bättre. Men innan jag går ut till vedhögen och släpvagnsbackningen igen så tänkte jag lägga upp några bilder som beskriver i stort hur min dag igår såg ut. Så här kommer det, vad en helt vanlig dag kan innehålla för mig 🙂


Upp strax före åtta. Först av allt så gjorde jag upp eld i kaminen. Jag tyckte att det var rätt kallt i huset och det var bara 6 grader ute.


Frukost. Jag har ofta svårt att få i mig något på morgonen men jag vet att jag måste så jag tvingar i mig något. Är det inte gröt så är det som på bilden: lättsockrad blåbärsyoghurt, kiwi (eller någon annan frukt), linfrö och solrosfrön och ett glas vatten. På helgerna då Nils och jag äter frukost tillsammans blir det lite lyxigare. Men oftast äter jag youghurt även då.


Sedan på med dagens ”outfit” som det så fint heter och dessutom långkalsonger på och två tröjor under jackan. Vilda äter frukost med mig men hon får välling och hundkulor. Jag krattade sen ihop några högar med löv och ris som jag forslade bort. Jag kunde inte ta dem i tisdags för att det regnade så mycket då. 


Dagens jobb. Kasta ved. Den bakre högen ska kastas fram så att vi får plats att stappla in den nya veden. På väg ut till vedboden räddade jag två damer i nöd. Det stod nämligen en liten vit bil på vägen som inte ville starta. Fråga mig inte hur jag gjorde för jag är helt värdelös på bilar, men jag fick igång den åt kvinnorna. De blev verkligen glada och tacksamma. 


Nils har jobbat på bra och huggit. Men tyvärr så ställde den sena våren till det så vi har inte kunnat få veden framkörd förrän nu, så vi ligger lite efter i planeringen. Det är bland annat denna anledning till varför jag inte känner att jag har tid med Game Fair 🙂


I vedboa’. Jag ser nog inte riktigt så här glad ut när jag slänger vedklabbar (och jag har inte läppstift på mig det är bara lypsyl) 🙂


Jag hade ställt larmet på telefonen så när jag kastat ved i två och en halvtimma blev jag fri! Då  hade solen kommit fram och gick jag runt med Vilda och tittade lite på växtligheten. Så härligt att häggen snart tänker blomma. Och rabarberna har vuxit så bra att jag snart kan koka rabarbersaft, kräm och göra paj!


Sen cyklade jag en sväng med Fajta och Dajna. Så här i början cyklar jag inte så långt med dem. Men jag försöker att trampa så lite som möjligt så det blir tungt för Fajta och hon får dra ordentligt. Hon behöver tränas. När jag cyklar med hundarna har jag min gamla cykel, den nya är till för min egen träning.


Ja, här ska det egentligen vara en bro. Men den har blivit bortspolad av vårfloden.


Det är lite vatten nu i jämförelse med vad det har varit.


När jag kom hem från cykelsvängen med hundarna så började det dra ihop sig till middag. Redan när jag steg upp tänkte jag ut vad vi skulle äta. Det är nog rätt typiskt för oss kvinnor tror jag. Pappa har varit duktig och både fiskat och rökt abborre. Vi fick dessa på tisdagen så jag tänkte att det fick bli en middag av det.


Nils kom hem när jag stod och skalade abborrar 🙂 Fisken ser ännu aptitligare ut när den är benad.


Jag ska inte göra till vana att fota min middag eller frukost heller, det lovar jag. Men så här såg den ut igår. Efter maten så var jag hemma en stund innan jag åkte in till Vilhelmina och tränade och sen på kvällen  när jag hade duschat ordnade Nils med riktigt fint fika. Så ja, i stort sett så här kan en vanlig dag för mig se ut. Inget märkvärdigt alltså 🙂 Men fisken var riktigt god, pappa!

Kommentarer

