Skogssväng och pärsättning

Igår hade jag en riktigt fin dag. När jag cyklade hem från jobbet och det var strålande sol så kände jag att jag inte kunde slösa bort så vackert väder med att sova. När jag matat Vilda och Lillstrumpa sov jag därför endast en liten stund innan jag drog till skogs. Veden har hållit mig sysselsatt under helgen men nu är vedboden tömd på fjolårsved och redo att att ta emot den nya, och då kände jag att jag kunde göra något roligare. När jag varit ute ett tag så tittade jag på klockan, då var den nästan fyra på eftermiddagen och jag hade varit ute i mer än fyra timmar utan att jag ens märkt det! Då fick jag bråttom till bilen och jag skämdes för att jag inte haft koll på tiden, för det hade ju varit bra om jag kommit tidigare till farmor så att jag kunnat hjälpa henne med middagen. Jag sprang nerför berget och till på köpet rev jag nästan upp halsen på en vass grankvist. Vilda tyckte det var jättekul då vi sprang eftersom hon ibland kunde kana utför på snöfläckarna, det såg faktiskt riktigt lustigt ut när hon gled förbi mig på det där sättet. Jag hann dock med att plocka en bukett med kabbeleka till farmor. Hon gillar blommor lika mycket som jag, om inte mer.

Efter maten så var det dags för pärsättning. Pappa, Svenne, Nils och jag satte hela landet det gick väldigt fort och bra. Speciellt nöjd är jag nog över att jag lyckades backa in släpvagnen i utrymmet i lagårn’ där den ska stå. Det tar sig minsann. Det är tur jag har farbor Svenne som tvingar mig att göra sådana saker fast jag helst av allt vill rymma min kos.


Tussilago i vårsolen


Vacker, gles och gammal granskog


Här och var fanns det lite snö kvar


Revlummer


Vilda fick såklart följa med. Tyvärr så blev bilden väldigt mörk när jag tog mot solen.


I fjällen är det dock ännu mer snö kvar.

Kommentarer

