Älggryta med vanilj och kokos


Ingredienser

1kg älgkött
2 msk smör
2 st chili
2 vitlöksklyftor
1 mango
1/2 ananas
1 burk vattenkastanjer
4cm skalad ingefära
2 vaniljstänger
8 dl kokosmjölk
2msk limejuice
salt
peppar

Skär köttet i 1-2cm stora bitar. Bryn det sedan i en kastrull, salta och peppra. När köttet nästan är färdigbrynt tillsätt den grovhackade chilin och vitlöken. Häll över kokosmjölk. Skrapa ur vaniljstången och låt även stången koka med i grytan. Riv ingefäran och tillsätt den. Låt koka under lock (alt. i ugn) i ca. 1 -1 1/2 timme, tills köttet är mört. Är såsen något tunn så gör den tjockare med hjälp av maizenaredning el. dylikt. Tillsätt den skivade (ca 1-2cm stora bitar) ananasen och mangon samt vattenkastanjerna skivade i tunna bitar. Låt koka i ca. 5-10 min. Smaka av med limejucie och ev. salt. Servera med ris och sallad.

Jag försöker att åtminstone några gånger i månaden prova nya recept på älgkött. Eftersom både jag och Nils jagar och får köttlotter så blir det mycket av den varan. Jag äter så mycket älgkött att jag har svårt att äta nötkött eftersom jag tycker att det smakar annorlunda. Men ibland är det svårt att variera och då brukar jag prova något nytt. Eftersom jag nu ändå använder recept vid dessa tillfällen (det är rätt sällan jag använder recept) kan jag ju dela med mig av dessa. Och har ni tips på goda recept, tveka inte att skicka till mig! Just till denna älggryta lade jag till några ingredienser eftersom jag tyckte att orginalreceptet var lite tråkigt. Nils och mina svärföräldrar tyckte att den var riktigt god och själv tyckte jag om den annorlunda och lite exotiska smaken. Men Björn var först lite konfunderad över hurvida han skulle äta vaniljstången eller ej 🙂

Kommentarer

