Ringträning

På söndagar är det ringträning hemma hos oss. Det är verkligen kul att så många är med och det är också roligt att se hur hundarna utvecklas från gång till gång och kvinnan som är ledare och agerar domare gör ett kanonjobb.

Jag är absolut ingen expert men själv börjar jag klämma och känna på hundarna redan när de är små så att de ska lära sig att människor får röra vid dem lite hur som helst. Jag har gått ringträning och även andra hundkurser tidigare och sett vilket nytta det gör. Dajna har varit sprallig sedan hon föddes och kan vara besvärlig att få att stå stilla. Hon vill gärna prata och röra på sig när man klappar eller ska känna på henne. Hon sprattlade som en tok när man lyfte upp henne ur valplådan redan innan hon öppnat ögonen och det har hållit i sig. Men både Fajta och Vilda är lugna som filbunkar och Dajna har blivit mycket bättre 🙂 Anledningen till varför jag inte gått utställning med Dajna ännu är helt enkelt att jag vill att hon ska visa mer i skogen först. Jag sköt en fågel åt henne i slutet av säsongen och likaså sköt Nils en, så jag tror dock att hon kommer att bli bra med lite mer tid i skogen. Det är Nils som äger Stalo och Bitzi så han har huvudansvaret för deras uppfostran. Jag tycker nog att Stalo är rätt busig av sig och idag var han lite kaxig mot de andra hanhundarna. Men jag tror han är lite stursk eftersom vi håller till på tomten hemma hos oss. Det är ju hans revir.

Personligen tycker jag att man ska passa på om man har möjlighet att gå en ringträning innan man ställer ut sin hund. Dels är det väldigt bra social- och mentalträning för hunden att träffa många andra hundar och männskor på samma gång. Har man som ägare aldrig varit på en utställning tidigare får man ett ”hum” om hur det går till och man övar även upp kontakten med hunden. Men framförallt ger man sin hund en chans att få en rättvis bedömning (som man dessutom betalat för) på utställningen genom att gå ringträning. En hund som bara skuttar omkring i ringen, inte går att mäta eller titta i munnen osv. är väldigt svår om inte omöjlig för domaren att bedöma.


Det är hundar av flera olika raser som är med.

 
Men en sak har de gemensamt, de är alla jakthundar. I mitten ser ni Nils och Stalo.


Kaffe och fika hinns så klart med också. Hundar och jakt är för det mesta i fokus.


Seppo sköter sig fint. Han är en blandning av plotthund och jämthund.

Kommentarer

