Jakt för livet -Herman Grönlund

Min semester är snart slut och detta år har jag faktiskt koll på när jag verkligen börjar arbeta igen 🙂 Det ska bli kul att komma tillbaka till jobbet. Jag har hunnit avverka en hel del böcker nu i sommar, mestadels deckare faktiskt. Men jag tänkte tipsa om lite sommarläsning för er som är jaktintresserade. Det är två böcker som jag kan klassa som klassiker här i Vilhelmina. Nämligen Herman Grönlunds böcker Jakt för livet och Jakt från förr

Redan som liten fascinerades Herman av de jakthistorier som hans far Skogarnas Biskop (Olle Grönlund) berättade och när Herman var getarpojke i trakterna kring Blaikfjället väcktes ett genuint jakt- och skogsintresse.
Efter folkskolan blev jakten en stor och naturlig del av hans liv och han skriver bland annat att han funderade på att emigrera till Kanada för att försörja sig som trapper. Men han fann att skogarna häromkring var så inbringande att han inte behövde resa över havet för att leva av naturen. I böckerna får man följa med på dramatiska jakter på bland annat björn, älg och lo i Vilhelmina fjällvärld. Herman skriver spännande och med glimten i ögat. Det är många gånger man både drar åt andan och även smilbanden när man läser om ”Stalonälgarnas gåta”, ”Gåtfull lodjurjakt på Njakafjället” eller ”Drömbjörnen” med mera.

Något som dessutom är väldigt roligt med dessa böcker är att namnen på människorna och platserna är autentiska. Jag har själv många gånger vistas på de platser som han skrivit om och det är spännande att tänka på vad som en gång utspelats där. Varje gång jag åker förbi på Huvudsjöbäcken brukar jag tänka på berättelsen om en ovanligt nitisk kronojägare som försökte sätta dit ett par älgjägare kring Heligfjället. Men jägarna lyckades komma undan sin plågoande i sista minuten. När kronojägaren natten därefter låg och sov i en koja vid Huvudsjöbäcken så överraskades han av maskerade män. Tre starka män höll därefter fast honom och den fjärde som verkade kunna sin sak tog fram en kniv och med vana snitt skar han av båda sädesledarna på den skrikande mannen. Den stackaren blev ”snöpt” som man säger. Det dröjde inte länge efter detta som kronojägaren slutade sin tjänst i Vilhelmina. Det spreds ett rykte sen att det skulle ha varit Skogarnas Biskop som var gällaren efter som han brukade kastrera hästar. Men när Herman frågade sin far förnekade han energiskt.

Och när jag sovit i Tjokkolastugan brukar jag tänka på hur Herman en natt väcktes där av en blodig Varg-Enok…men det får ni läsa om själva. Kort och gott rekommenderar jag verkligen dessa böcker och utlovar spännande läsning med härliga skildringar från jakt- och vildmarksliv från äldre tider här uppe.

2 thoughts on “Jakt för livet -Herman Grönlund

Kommentarer

