Minisemester och sagostig

Förra veckan var jag, farmor och Vilda på en liten semestertripp tillsammans. Vi åkte till farmors barndomshem ”Lia” som ligger i närheten av Skansnäs, ca. en mil utanför Dikanäs. Vi har tidigare somrar brukat tillbringa några dagar där och bland annat dra björkrötter. Men numera säger farmors rygg ifrån så vi tog det rätt lungt istället. Jag tycker verkligen om att vara där. När jag var yngre brukade jag ofta gå omkring och fantisera hur det skulle ha varit att få se farmors hem när hon var ung. När det fanns människor och djur på gården och innan allt börjat växa igen. Farmor har berättat att på somrarna så släpptes alla hästarna i trakten lösa och samlades i en stor flock. När de plågades av myggen och alla andra bitande insekter så drog sig hästarna upp på fjället. Tänk vilken syn!

Farmors yngre syster var också där och vi hade riktigt trevligt. Fast när de skulle äta surströmming så flydde jag min kos. Jag och Vilda hann med att gå en sagostig och en åka sväng fram och tillbaka till Kittelfjäl. Efter Sagavägen som går från Örnsköldsvik till Bronnoysund i Norge så finns det flera sagostigar och jag har gått ett par av dem. De är ett trevligt avbrott i bilandet och det är kul att få ta del av lokala sägner och sagor!


Där uppe växer det mycket av Ängsnycklar och Jungfrumarienycklar. Hur man ser skillnad på dem? Jo, bland annat så har Jungfrumarienycklar fläckiga blad och det har inte Ängsnycklar.


Bild från farmors barndomshem. Ladugården till vä. Mitt i ingenmansland ligger det!


Själva ”Boningshuset”


Det här gamla flygfotot hänger på vinden. Så här fint var det när det fortfarande bodde människor där, fast den röda färgen är så klart ditmålad.


Som sagt när det var surströmmingsdags for jag och Vilda på en liten biltur tillsammans och gick denna sagostig. Det finns flera av dem efter Sagavägen.


Både jag och Vilda hajade till när vi fick syn på en naken jätte mitt i skogen. Det var jätten Stalo som blivit lurad av samerna som stulit hans kläder. Men det var rätt åt honom för han tyckte bland annat om att äta människokött.


Blommande hönsbär.


Jag stannade till och tog en paus vid Fättjaur, en bit bortanför Kittelfjäll.

One thought on “Minisemester och sagostig

  1. Jag är född och uppvuxen i närheten av Skansnäs och gick i skolan i Dikanäs. Jag är däruppe 6-8 veckor per år och har en gård som ligger efter Vojmsjön. Jag får en sådan känsla att gården du visar har jag varit på tillsammans med min mor Armida. Var i Skansnäs ligger den?

Kommentarer

