Blåbärsplock

Även om jag inte hunnit skriva så mycket så hinner jag med dessto mer tid i skog och mark 🙂 Bland annat har jag plockat en hel del blåbär, hjortron är det tyvärr sämre med men jag har som tur är kvar en hel del sen ifjol. Blåbär är ju ett av våra absolut nyttigaste bär och i år så finns det riktigt gott om dem. Bland annat så innehåller blåbär antioxidanter (antocyaniner), C- och B-vitamin, kalcium, fosfor, kalium, magnesium, järn och även betakaroten. Det finns även de som säger att blåbär är bra för minnet och mörkerseendet. Jag har plockat och rensat massor av blåbär som jag sen frusit in i lämpliga förpackningar. Jag brukar använda det i yoghurten på morgonen och vid bakning o.s.v. Sen tycker Nils väldigt mycket om blåbärssaft så jag har kokat det också, det är lättsamt att koka saft i saftmajan eftersom jag då inte behöver rensa bären så noga innan.


Jag blir helt tokigt lycklig när jag hittar bra bärställen 🙂


Snart är tioliters hinken full!

Kommentarer

