Trädskällarjakt

Nog har det redan blivit en hel del jakt. De första dagarna ägnade jag åt Dajna och jag var faktiskt rätt missnöjd med henne. Hon drog iväg och skrämde upp fågel men ville inte skälla. Vid ett tillfälle siktade jag på en tjäderhöna som ”ockade” varje gång Dajna var under trädet men då hon inte behagade att skälla ett enda skall på fågeln så beslöt jag mig för att inte skjuta. Det var minst sagt frustrerande. Men en dag, när jag själv jobbade extra på akutavdelningen, var Nils ute och fick skjuta en tjädertupp åt henne. Igår var jag också ute med henne och hon skällde riktigt bra på en järpe. Men som de flesta som jagar med trädskällare vet är det sällan järpar vill sitta en längre stund för hunden utan flyttar från träd till träd. Tillslut flög järpen så längt att Dajna inte hittade den och kom tillbaka till mig men jag var väldigt glad över att höra att hon faktiskt kan öppna munnen i skogen, för det kan hon minsann i hundgården. Det blir att fortsätta jobba med henne men jag anar en annan gnista i skogen nu. Kanske har hon börjat förstå vad det handlar om.

Jag har även jagat själv några dagar med Bitzi och hon fungerar som en klocka som alltid och jag har skjutit en del tjäder för henne. Nils och jag har också hunnit med en jaktdag tillsammans. Det är lite av tradition för oss att följas åt åtminstone en dag på fågeljakt innan älgjakten drar igång. Just den dagen var det regnigt men vi hade turen med oss och fick skjuta varsin fågel för Bitzi. Det som gjorde den dagen var dock att vi fick se en stor ståtlig lappuggla svepa mellan granstammarna och sätta sig i ett träd knappt femton meter ifrån oss. Där satt den sen och tittade på oss med måttligt intresse. En vacker rovfågel.


Här väntar jag på att Nils ska smyga fram på ett ståndskall


Det lyckades bra


 

Typiska fågelmarker så här års. Strax efter jag tog kortet skrämde Bitzi upp en kull.


Jag pejlar in läget


Fin höna jag fick skjuta efter ett bra hundjobb


Underbara höst


Bara ungfågel. Resultat av en dags jakt.


Lappugglan. Det är ett uselt kort, min kamera gillar inte motljus. Men jag tror att ni kan skymta den i trädet i alla fall.

Kommentarer

