Jakt och åter jakt

Just nu är det så mycket jakt och jaktprat att jag nästan blir snurrig, men roligt är det! Första veckan gick väldigt trögt, ovanligt trögt faktiskt. På morgonen låg dimman tät vilket gjorde att passkyttarna hade en sikt på ungefär femtio meter och när dimman väl lättade blev det otroligt varmt och stekande sol. Det märktes på hundarna att de plågades av värmen och det är nog första året jag ens funderat på att jaga i bikini.

Men jag ska ändå säga att jag är väldigt nöjd med hur Fajta skött sig hittills. Första veckan presterade hon tre fina ståndskall och tillsist blev det en ko och kalv som jag fick skjuta. Min syster Lotta var med och ja, det var nog övermåttan spännande för oss båda men det gick bra tillsist. På många sätt var det nog en vecka där jag fick vara mest missnöjd med mig själv och som avslutning blev jag dessutom huggen i armen av en hund från ett grannlag. Som tur var hade jag så mycket kläder på mig att det endast blev små sår och en rejäl blåning på underarmen efter tänderna. Men jag har aldrig blivit biten av en hund förut och speciellt inte av en som aldrig varnat innan, så det var en ny upplevelse.

Nu ser jag emellertid framemot morgondagen och ännu en härlig helg i jaktens tecken! Hoppas jaktlyckan är med Er!


Efter dimma kommer…


Stekande sol!


Fajta min trogna jaktkamrat


Fajta och älgkon


En av de bättre och svalare jaktdagarna.


Denna fågel var det faktiskt första gången jag fick se. Det är en tretåig hackspett, en hane, och som ni ser är den inte röd utan gul på hjässan. Den kom förbi när Fajta var ute på sök och den var inte alls rädd.


Fajta kommer tillbaka över Ängesbäcken. Hon är inte så förtjust i att simma men gör det om hon måste.

Kommentarer

