Älgjakt

Det har blivit fler älgjaktsdagar och jag har skjutit en älg till för Fajta. Det var en älgko som hon fick tag på även denna gång och ställde bra. I samband med glädjen över att ha lyckats med jakten känner jag alltid ett visst vemod när jag skjutit ett vilt, kanske framförallt då det är ett av honkön. Det känns alltid på något sätt vemodigt att det är jag som sett till deras liv tagit slut. Men så länge man känner respekt för djuren och tar tillvara på det som skjutits så känns det ändå rätt. För som jag skrivit tidigare så tycker jag inte bara att jakt är oerhört spännande och det är mitt största intresse, den ger mig också tillgång till kött från djur som levt fria.   

De senaste åren har vi skjutit fler tjurar och oxar än kvigor och kor och jag skulle tro att det blir likadant i år också. Vi har sett spår efter några stöddiga oxar på markerna och pappa har skjutit en 15-taggare för Koivo. Men visst märks det att det är fler kor som är utan kalv än vad det var när jag började jaga och det är även sämre med älg. Naturligtvis påverkar jakttrycket och även det ökande antalet björnar älgstammen i våra skogar.


Tilly får chansen att snusa på en oxe. Oxen som pappa sköt samma dag som jag sköt älgkon.

Kommentarer

