Blåsig trädskällarjakt

Jag och Nils har äntligen tagit oss iväg till stugan en sväng. Förhållandena för att jaga fågel var inte de bästa direkt med blåst och skarpt före men några fåglar blev det till trots. Första natten blåste det rent av storm utanför stugan och andra natten kom det snö. Det är sju kilometersvandring från närmaste väg och det gick bara fint, jag bar inte alls lika tungt som jag brukar. När vi kom fram till sjön gick vi en bit efter strandkanten på isen, men det knakade betänkligt så därför gick vi de sista femhunda meterna på land. Det är ett stenens rike och i skymningen var det till att se sig för var man satte fötterna.
    Det går bra att gå men har jag ansträngt mig lite för mycket så känner jag av det i höfterna minsann, speciellt på natten. Därför fick Nils jaga fågel själv ena dagen medan jag tog det lugnt i stugan. Det är nog första gången som jag tackat nej till en jaktdag 🙂 Men trots de rätt dåliga väderförhållandena så var det härligt att få bara vara i stugan. När det inte finns el, vatten och telefonerna knappt fungerar är det riktig avkoppling.

Igår fick jag ett samtal från min syster som nyss blivit mamma. Det var ett av de finaste samtal jag någonsin fått och jag kunde knappt sova efteråt. Nu är jag moster till en liten tös 🙂 Ikväll börjar jag min arbetshelg och eftersom det saknas folk på jobbet så jobbar jag både kväll och natt. Jag kommer nog att vara mör imorgonbitti. Här kommer i alla fall några bilder från stugvistelsen.


 Eftersom Nils jagat några dagar med Dajna innan vi for blev det Bitzi som fick följa med.


Nils och Bitzi på vilarhälla


Framme vid sjön


Så här ser det ut på sina håll i skogen 🙂


Bitzi och en tjäderhöna hon gjorde ett fint jobb med.


Jag och Bitzi


Tidig och grå morgon och dags för hemfärd. Den tunga himlen döljer fjällen.

Kommentarer

