Ingo


Kirjesålandets Ingo, som nu finns i hundhimlen

Ifjol den här tiden Fajta borta och jag var så ledsen och orolig. Som tur var kom hon tillrätta igen efter att ha varit borta i över tre dygn i snöstorm och allt. Jag har skrivit förut om hur mycket hundarna betyder för mig. Jag är ju uppvuxen med jämthundar och i vått och torrt har de alltid varit några av mina närmaste vänner. Min syster Lotta hittade några utrivna bland ur en gammal dagbok som jag skrivit när jag var liten. Där stod det om mina ”hål i järtat”. De hålen kom sig inte av olycklig kärlek till pojkar eller ledsamma händelser i skolan. Nejdå, jag hade räknat upp de hundar som vi haft i familjen och som inte fanns med längre. Det var verkligen roligt att läsa de sidorna nu som vuxen! Min lilla flickplånbok som var vit med Tom och Jerry på framsidan, var full av kort på hundar som jag klippt ut i hjärtan.

Sen i våras står faktiskt en av våra hundgårdar tom. Det är Ingo som är borta och varje gång jag tittar ut genom köksfönstret på hundgårdarna känns det lite sorgligt. Även om han i grund och botten var Nils hund och dessutom rätt så ouppfostrad så tyckte jag mycket om honom. Han var en väldigt duktig jakthund och otroligt flitig på att dra när jag åkte skidor. Nils brukar säga att Ingo var en jaktidiot. Släppte man honom på skogen så visste man att han skulle finna och skälla älg, däremot var kontakten med föraren dessto sämre. Jag vet inte många jämthundar som bitit ihjäl rävar och grävlingar på egen hand, som det skjutits björn för och som skällde som en galning till och med på träälgar. Han var speciell på sitt sätt, han var Ingo helt enkelt.

Kommentarer

