Bergtäckt på skogen…?

Vi har ju vetat om att detta är på gång en tid, det vill säga en bergtäckt på Lövlidenskogen. Nu ikväll var vi på ett samrådsmöte med företaget som tänkt starta bergtäckten. Visst förstår jag mångt och mycket nyttan av den och jag respekterar de människor som undersöker möjligheten och arbetar med det här.

Men jag vill verkligen inte ha en bergtäckt på skogen och dessutom knappt 1700 meter från vårt hus. Det vore rena mardrömmen att höra ljudet från ett krossverk utomhus. Därutöver tillkommer ju bullret och oljudet från sprängningar (även om det bara är ett par gånger per år), borrningar,  maskiner och transporter med mera. Det är omöjligt att få veta och även så klart för företaget att säga hur mycket ljud vi kommer att höra. Men en sak är säker att minsta ljud som inte varit här förut kommer jag att lägga märke till och inte tycka om. 

Utöver bullret så får man ju inte glömma bort den förstörelse som blir på miljön. Bräntkullarna, där bergtäckten är planerad att ligga, är ett väldigt vackert bergsparti som jag besökt flera gånger när jag jagat. Naturskyddsföreningen har bland annat hittat ett antal rödlistade svampar och lavar på detta område och alldeles i närheten finns det nyckelbiotop. Det har varit tal om reservat. Inte bara ett vackert naturområde skulle bli förstört genom en bergtäckt utan även jakten på skogen. Nu jagar jag inte älg på Lövliden utan bara småvilt, men för min del vill jag ha lugn och ro när jag är ute, inte höra maskinbuller. Jag vill inte vara en person som är emot allt, men detta är jag faktiskt inte för och jag hoppas att det inte blir av. Det var bara synd att inte fler människor från byn som kom till mötet!


Vy från bräntkullarna

Kommentarer

