Farmors pepparkakor

Farmor och jag bakade pepparkakor i två dagar i sträck. Det blev många plåtar och numera tror jag att jag inte behöver se eller äta pepparkaksdeg på väldigt länge 🙂 Receptet kom farmor över när hon jobbade som hemvårdarinna i Tresund år 1953. Jag har naturligtvis frågat farmor om det var okej att lägga ut receptet här på bloggen och hon tyckte det bara var roligt om det var fler som kunde ha glädje av det.

Ingredienser (enkel sats)
1 hg skalade och delade mandlar
1 flaska mörk sirap
300g socker
3 tsk nejlikor
3 tsk ingefära
4 tsk kanel
140g smör eller margarin
1 dl mjölk
3 ägg
2 tsk hjorthornsalt
2 kg vetemjöl

Koka upp sirap, socker och kryddor. Tillsätt matfettet och låt det smälta. Låt sedan smeten svalna till rumstemperatur. Vispa ägg och mjölk och blanda i smeten. Tillsätt ca 3/4 av mjölet. Blanda det återstående 1/4 av mjölet med hjorthornsaltet innan det rörs ned. Viktigt att inte degen är för smetig, i sådana fall tillsätt lite mer mjöl. Låt sedan degen vila i 1-3dygn. Forma lagom stora bollar på plåt med bakplåtspapper, tryck fast en halvmandel på toppen. Grädda varje plåt mitt i ugnen i 200 grader i ca. 12 min.

One thought on “Farmors pepparkakor

  1. Ping: Julbak | Anna-Sara

Kommentarer

