Fajta och valpar

Det är många som både ringer och mailar för att fråga om och när jag ska para Fajta igen. Det är väldigt kul att så många är intresserade! Faktum är att jag inte har något svar att ge ännu. Fajta brukar för det mesta löpa i december men ifjol så löpte hon redan i slutet av oktober. Detta innebar att jag varken kunde eller ville para henne då eftersom det måste gå minst 12 månader mellan kullarna. Vanligtvis brukar det gå ungefär 6 månader mellan varje löpperiod men Fajta har ibland löpt om redan inom 4-5 månader. Gör hon det kanske jag parar henne i år men annars kan det bli svårt. Jag vill helst inte riskera att jag inte hunnit träna upp henne och att hon har valpar mitt under brinnande jaktperiod.
   Hur som helst så kommer det i sådana fall att bli Fajtas sista kull, sedan kommer hon att få gå i avelspension och leva livet som jakthund och kär vän. Eventuell hanhund har jag inte utsett ännu men jag har några som jag tycker verkar intressanta om det skulle bli aktuellt. För övrigt vill jag tillägga att är man intresserad av en valp ur Fajta är det mig man ska kontakta inte min pappa eller Nils. Men än så länge kan jag tyvärr inte svara på om det blir några valpar eller ej, allt beror på när Fajta löper nästa gång.

Kommentarer

