Caroline Jonsson



Namn:
Caroline Jonsson
Bor: Just nu i Stockholm och I Bodbyn utanför Umeå
Familj: Sambon Tim och jämthunden Sally
Sysselsättning: Guldsmed

Hur skulle du beskriva dig själv?
Glad, snäll och väldigt envis. Driftig och passionerad när det gäller mina intressen och mitt yrke. Lite hundtokig är jag också 🙂

När och varför började du jaga?
Jag började följa med min pappa i älgskogen som 10 åring och på den vägen är det. Då gällde det jakt med löshund och intresset för den typen av jakt har bara vuxit sig större och större. Mycket på grund av mitt stora hundintresse

Kan du förklara varför jakt är så fängslande?
För mig handlar det mycket om att kunna koppla bort resten av världen. Att jaga är något väldigt grundläggande för mig på något sätt, det gäller att vara väldigt närvarande vilket är avkopplande. Men sen är det så mycket runtomkring som också spelar roll. Det sociala med jaktkamrater osv.

Vad/vilka är din favoritjakt respektive drömjakt?
Det bästa jag vet är att jaga älg med löshund och då är det jämthund som gäller. Gärna på större områden med så få människor på skogen som möjligt. Samspelet med hundarna är det bästa jag vet.
Drömmen är att i framtiden få möjlighet att fälla en björn efter ett fint hundarbete.

Vad har du i vapengarderoben?
Pinsamt nog har jag bara en Husqvarna 6,5 i skåpet. Men det är ju ett vapen som jag har haft väldigt länge och kan utan och innan. Sparar och sparar för att köpa drömstutsaren.

Berätta om ditt bästa jaktminne
Det var nog i höstas (2010). Då jag fick skjuta en 18 taggare för en unghund under injagning. Allt var så perfekt. Hunden hade gjort ett riktigt kanonjobb och jag fick möjlighet att komma in på ståndet. Och fick då se kronan och tänkte att den här möjligheten kommer inte att komma så många gånger i livet. Så jag tänkte: Nu gäller det! Första skottet tog perfekt och tjuren skottmarkerade så kraftigt att jag höll igen och behövde bara bara vänta till han la sig ner en liten bit därifrån. Underbart!

Vad tycker du det innebär att vara en bra jägare?
Att ha respekt för viltet och naturen. Jag har tyvärr mött många som verkar ha som enda mål med jakten att fylla sin frysbox, dom skjuter på allt som rör sig och resultat verkar vara det enda som betyder nåt. Jag tror på att man framförallt ska förvalta inte dränera ur naturens resurser. Jagar man med hund är det viktigt att kunna läsa sin hund. Har man tex lyckats med en injagning av en hund innebär ju inte det att man kan förvänta sig att nästa individ kan jagas in på samma sätt. Motgångar är nog så viktiga när det gäller jakten, det är väl då man lär sig. Tålamod är nog också en viktig egenskap.

Hur upplever du det att vara kvinna och jägare?
I det stora hela upplever jag det som positivt. Sedan känns det som om vi blir fler och fler tjejer som jagar. Sedan är det så att i dom jaktlag som jag har jagat som gäst har jag upplevt att det har varit trevligast och mest avspänd stämning i de lag som haft en blandad kompott av åldrar, kvinnor och män.

Nämn tre saker som du inte skulle vara utan i skogen.
Kniv, bössa och hund

Kommentarer

