Lappkakor

På söndagmorgon gick jag och Nils igenom vad vi tänkte göra under dagen. Nils skulle köra in mer ved och eftersom han inte tycker att jag ska hjälpa till med det numera, frågade jag honom om det var något han ville att jag skulle göra istället. Jo, en sak kom han på. Han ville att jag skulle baka lappkakor. Sagt och gjort. Jag letade reda på ett recept jag fått tag i av pappa som i sin tur fått det av en samekvinna och satte igång.
  Första plåten liknade mest pitabröd eftersom jag gjorde kakorna för tjocka och glömde dessutom bort att nagga dem. Men efter mina första misstag gick det bättre. Medan jag bakade så fick vi besök och efter noggrann bedömning och provsmakning av denna expertis fick jag 9 av 10 möjliga poäng på mina lappkakor! För att få allra bästa resultat ska man förstås baka i en riktig vedeldad bakugn. Lappkakor ska vara sega med stort S.

Här kommer i alla fall receptet jag använde mig av. Tyvärr glömde jag helt bort att ta några bilder, men då Nils har gjort ytterligare beställning så tar jag det nästa gång. Lappkakor är för övrigt perfekt att ha med sig i jaktryggsäcken!

Lappkakor
3dl havregryn och 4-5dl vatten som bakas till gröt (kan med fördel göras i microvågsugnen och själv använde jag fiberhavregryn)
7dl ljummet vatten
1pkt jäst
2dl ljussirap
1 msk salt
1msk fänkål
1msk anis
9dl vetemjöl + mjöl till utbakning

Gör i ordning gröten. Smula sönder jästen i en bunke och tillsätt vattnet. När jästen lösts upp tillsätt sirapen, saltet och kryddorna. Kryddorna avger mer smak om man krossar dem i en mortel först. Rör sedan ner gröten som nu hunnit svalna lite och tillsätt mjölet. Rör ihop till en smidig deg. Låt degen jäsa i minst en timme. Baka ut degen med mjöl på bakordet, den ska inte vara klibbig. Forma runda bollar som kavlas ut till brödämnen som är ca. 20cm i diameter och 5-7mm i tjocklek. När kakorna ligger på plåten (ryms ca. 4st på varje plåt) nagga dem med en gaffel. Grädda sedan på en plåt (med bakplåtspapper) i ugn i 250 grader. Grädda först 3-5min nästan längst ner och sedan 3 -5min nästan längst upp i ugnen tills kakan fått lite färg. Lycka till!

Kommentarer

