Fällfångst

Eftersom jag inte direkt kan titulera mig trapper utan kanske vittjare (på sin höjd) så har Nils skrivit detta inlägg eller ja, han har dikterat och jag har skrivit och tagit korten.

Intresset började redan när jag var liten och följde med min far, Björn, på jakt efter pälsvilt. Jag läste om trapper Bergstrand och bröderna Lindqvist som var några av mina förebilder och började bygga egna fällor. Numera är fällfångst ett jaktligt inslag som jag brukar ägna mig åt vintertid. Det är ett fint sätt att ta sig ut i markerna samtidigt som man gör en insats för småviltet. Ett fint mårdskinn är ju inte heller fy skam.
   Jag har provat de flesta olika fälltyper för mård och mink men jag har fastnat för trapper 90. Trapper 90 är ett slagjärn som dödar djuret omedelbart. Det känns bra att veta att djuret inte behöver lida. I och med att jag använder mig av en pålitlig slagfälla behöver jag inte vittja dem så ofta, jag brukar vittja ungefär en gång i veckan. Lådorna till fällorna bygger jag själv.

Fällorna brukar jag placera ut där mården har sina växlar. Med växlar menas platser där mården ständigt återkommer, till exempel myrtrång och efter små skogsbäckar. En mård undviker stora öppna ytor. När man vistas ute i markerna lär man sig snabbt var dessa växlar finns genom spår i snön och allmän kännedom om mårdens beteende. En fälla som är placerad vid en bra växel fångar ofta mård varje år.
   Först placeras en grundåtel i trädet ovanför fällan. Tanken med en grundåtel är att den ska räcka länge så att mården lär sig att här finns det mat att hämta och kommer förbi fler gånger. En grundåtel kan med fördel placeras redan under hösten. Som grundåtel brukar jag till exempel använda rester från älgjakten. Själva fällorna betas sedan med rens från skogsfågel och hare. Renset läggs i utrymmet bakom slagjärnet. Älglever är inte heller dumt då den inte fryser lika hårt som rent kött. Mycket dun i fällan är ett måste för att dölja trampplattan. I snön runt fällan strör jag ut dun och små köttbitar för att väcka mårdens intresse. Surnat blod som sprayas runt fällan har visat sig fungera bra. Betet byter jag ut med jämna mellanrum, relativt färskt bete är det bästa eftersom det doftar mer. Alla fångstmän har sina speciella metoder och knep men detta har fungerat bra för mig.


Mårdfällan betad och klar


Trapper 90


En snöpudrad mård som hänger ut ur fällan värmer jägarhjärtat lite extra!

 
Mården är en effektiv jägare


Fjolårets fångst, beredda och vackra skinn

Kommentarer

