Nionde månaden

Det är inte många dagar kvar tills tiden går ut nu. Barnet kommer när det kommer och som förstföderska räknar jag med att gå över. Jag känner mig inte så orolig inför förlossningen utan jag litar på att min kropp fixar det, Nils gruvar sig nog mer än vad jag gör. Det har varit och är en spännande resa att vara gravid och det märks på något sätt hur både sinne och kropp ställer om sig.

Aldrig har jag fått så många fina komplimanger för min mage förut och det har varit roligt med alla som kommit fram och gratulerat och frågat. Jag vet inte hur många olika spännande förlossningsberättelser jag fått höra! Sen är jag oändligt tacksam över all hjälp från familjen från allt till skötbord, kläder och mammas generösa bidrag till barnvagnen (tack fina mamma!). Och aldrig trodde jag väl att jag skulle få plastad frotté och ett babytäcke i födelsedagspresent av min far.

Jag har i alla fall mått väldigt bra hela tiden. Visst har jag haft känningar av lite av varje men i liten mängd och aldrig så att det stört mig nämnvärt mycket. På senaste tiden har jag samlat på mig en del vätska och speciellt min högra fot ser riktigt lustig ut. Men struntsamma, så småningom ska jag nog klämma mig in i mina gamla kläder igen och jag vet att det är övergående. Senast igår fick jag höra att jag ser oförskämt pigg ut för att ha så lite tid kvar. Det tackar jag för! Det är otroligt lyxigt att få vara ledig så här och bara kunna njuta av all egentid och göra det som känns bra. Nils har verkligen haft roligt åt mig; jag har till och med hunnit att ställa alla kryddor i kryddhyllan i bokstavsordning. Men nu börjar det som sagt närma sig slutet av graviditeten och det är efteråt som den riktiga resan kommer att ta sin början. Jag har bland annat skrivit en liten text till barnet minst en gång i månaden. Jag tänkte att det kunde vara roligt för barnet att läsa när det blir äldre. Det bästa är dock att jag får avsluta varje sådan liten text med: Kramar från Mamma. Det känns verkligen mysigt på något sätt!


Vecka 40

Kommentarer

