Lyckans minut

Är det sant att jag håller ett barn på min arm 
och ser mig själv i dess blick,
att fjärdarna gnista och jorden är varm
och himmelen utan en prick ?

Vad är det för tid, vad är det för år,
Vem är jag vad bär jag för namn?
Du skrattande knyte med solblekt hår,
hur fick jag dig i min famn ?

Jag lever, jag lever. På jorden jag står.
Var har jag varit förut ?
Jag väntade visst miljoner år
på denna enda minut.
                                                                  Erik Lindorm

Tack för alla fina gratulationer, det värmer mer än ni anar. Dikten ovan läste jag på baksidan av ett informationsblad som vi fick på BB i Lycksele och jag tyckte den stämde precis in på hur jag kände mig just då. Idag blir vår flicka en vecka gammal. När hon slog upp ögonen för första gången tyckte Nils att hon hade så klara fina ögon, så därför fick Klara bli hennes namn. ”Ögon klara som en fjällbäck” sa vi och fjällbäckar lär hon se många av i sitt framtida liv. Oj, vad jag kommer att ta med henne på äventyr i skog och mark när hon blir äldre. Men just nu myser och njuter vi mest och tar dagen som den kommer.

Kommentarer

