Fin räv

För någon dag sedan hade vi besök på åteln. Nils passade då på att ta fram kameran och filma och här är resultatet. Och anledningen till att jag inte ville att han skulle ta fram bössan är att jag inte tyckte att han skulle skjuta mitt på blanka dagen och Vilda som inte är fullt skotttränad ännu var ute i hundgården. Men så var den ju väldigt fin också!

Och till er (som fortfarande behagar att skicka mig otrevliga mail då och då) och som anser att det är kallblodigt mördande att skjuta ett djur vill jag förklara att det är en ren viltvårdsåtgärd att skjuta en räv. Om stammen skulle öka kraftigt så skulle det få förödande konsekvenser och ekosystemet skulle skadas. Den går bland annat hårt åt orre, tjäder, ripa, hare och rådjur/kid. En normalstor rävstam kan ta 70 procent av rådjurskiden. Rödräven tränger dessutom undan fjällräven i fjällen och en del av dem har skabb och lider svårt. Men visst är den ett vackert rovdjur och en väldigt listig och skicklig jägare. Rävskinnen brukar vi skicka iväg på beredning och de blir riktigt fina.


 

Kommentarer

