Internationella kvinnodagen

Idag är det inte bara fettisdagen utan ännu viktigare internationella kvinnodagen. Jag citerar mig själv från ifjol:

Fortfarande får män generellt högre lön än kvinnor för samma arbete. Varannan kvinna över femton år i Sverige har utsatts för våld av en man. I Sverige mördas 16 kvinnor varje år av en man som hon har eller har haft en nära relation till. Kvinnor objektiviseras både av sig själva, av män och i media. Kvinnor får billigare och många gånger sämre behandling än män inom sjukvården. Läkemedelsforskningen baseras på en vit medelålders man som väger 70 kilo, att forska på kvinnor är för besvärligt eftersom den kvinnliga hormoncykeln kan variera resultaten. Det är skandal att kvinnodominerande yrken generellt har betydligt sämre löner, löneutveckling
och karriärsmöjligheter än vad mansdominerade yrken har….Ja, listan kan göras lång. Och det är viktigt att komma ihåg att det inte bara handlar om jämställdheten i vårt eget land utan innefattar hela världen. 21 procent av kvinnorna i Sydafrika har blivit våldtagna. Många av Indiens tre miljoner prostituerade har kidnappats och hålls som fångar på bordellerna. Flickfoster bortaborteras för att de är, just det flickor. Det finns kvinnor som blir könstympade. Och kvinnor mördas i så kallade hedersmord eller får frätande syra kastat i ansiktet. Fler kvinnor har dödats för att de är kvinnor än alla män som har dödats under 1900-talets alla krig.

Jag är lycklig över att vara kvinna, för jag tycker kvinnor är så bra och ju fler starka kvinnor jag möter och lär känna dessto stoltare blir jag också av att vara en. Lika beklämd blir jag när jag ser tjejer som objektiviserar sig själva eller vars hela liv kretsar kring utseende, kläder och ytlighet. Det finns viktigare saker i livet! Och ännu mer bekämd blir jag när träffar på män som har en kvinnosyn från stenåldern och försöker nypa mig i baken på dansgolvet eller ser unga killar på tv som uttryckligen säger att de inte tänder på tjejer som inte har silikonbröst.  

Jag menar inte att kvinnor och män ska vara likadana. Jämställdhet handlar inte om att det är kvinnan som ska vara ute och meka med bilen och mannen ska vara inne ta hand om barnen och laga mat. Vi uppfostras inte bara på olika sätt utan vi är också genetiskt olika. Och det är inget fel i det, en man är en man, en kvinna en kvinna. Vi behöver inte axla varandras roller och bli något mittimellan. Men det ska vara värt lika mycket att vara kvinna som att vara man och på många sätt och på många olika platser runt om i världen är det inte det.

Kommentarer

