Tv-tittande

Det blir många amningsstunder per dag och då sitter jag oftast i soffan framför tv:n. Ofrivillig tv-tittare som jag är tycker jag att det mesta är strunt. Det är som min farbror Svenne sa häromdagen: -Är det inte några skrikiga modeller eller nå matlagningsprogram eller nå vampyrer så är det reklam. Det är tur ändå att det varit en hel del skidåkning att titta på och att det finns kanaler som heter Discovery och Nature. Jag tycker faktiskt också om en del av SVT: s program och Solsidan är riktigt roligt (men förra säsongen var bättre). Nils tycker att jag är en urtrist tv-människa eftersom jag nästan alltid vill se någon dokumentär eller naturfilm. Men jag brukar resonera att ska jag sitta framför apparaten är det ju lika bra jag lär mig något.

När jag nu är så kräsen med vad jag ser på tv är det helt perfekt att Björn fått några filmer (från en norsk jägare som är bekant med familjen) och som vi fått låna. De är gjorda av den norske äventyraren Lars Monsen. Det var länge sedan jag för första gången såg Canada på tvers och jag blev så betagen att jag såg den tre gånger på raken. Nej, det var inte Monsen själv jag blev betagen i även om han verkar trevlig utan det var mer själva äventyret och vildmarken jag fascinerades av. Det är både spännande, vackert och intressant. Nyligen har Nordkalotten 365 visats på SVT och jag kan faktiskt inte förstå att de inte visat något av Monsen tidigare. Men den kanske mest fascinerande filmen är när Monsen har med sig elva personer med olika funktionshinder på ett riktigt äventyr när de ska färdas 500 km i Nordkalottens vildmark. De människor som man får möta i denna film är verkligen beundransvärda och de bevisar att det inte finns några gränser för vad man klarar av. Jag rekommenderar varmt alla dessa filmer för den som är natur och friluftsintresserad!

Kommentarer

