Vyer från Nästansjö

Jag bor i Lövliden, där Nils för övrigt är född och uppvuxen och jag trivs väldigt bra här. Men på något sätt så räknar jag mig ändå som Nästansjöbo eftersom Nästansjö är min hemby. Det är där jag har mina föräldrar, farmor och farbröder, det är där jag jagar och det är där som jag och mina syskon levde bus när vi var små. Det är tur att byarna inte ligger långt ifrån varandra för jag dras ofta dit.

Den förste nybyggaren kom till Nästansjö i slutet av 1700-talet. Han hette Nils Nilsson och hade fått höra av samerna att Nästansjö var en sjö där det fanns gott om fisk, fina möjligheter till ängslåtter invid bäckarna som rann ut i sjön och mycket fågel i skogarna. 
  Själva namnet Nästansjö är lite speciellt. En teori är att sjön är så uppspjälkad av näs och holmar att den ”blott nästan är en sjö”. En annan är att namnet kommer från samiskans Niestienjávrie som betyder matsäckssjön. Språkforskarna tror emellertid att namnet med stor sannolikhet har sitt ursprung från det fornnordiska Naesnir. Naesnir betyder ”sjön med (flera) näs”. Därmed tror man att Nästansjö fått sitt namn av nordbor före 1000-talet/medeltiden. Dessa forntida nordbor hade sina jakt, fiske- och fångstmarker uppefter Ångermanälven och hade namn för större sjöar och vattendrag. Stornäs, Nassjobergen (i Norge), Vojmsjön/Vojmån, Fjällfjäll, Borgafjäll och Krutsjön är andra namn som sägs ha fornnordiskt ursprung.  Forskare vid Umeå Universitet har kommit fram till att det fanns människor i Norrlands inland för mer än 9000 år sedan och jag måste få inflika att Vilhelmina är den kommun som har flest forntida lämningar i Västerbotten. Bland annat vid Gråtanån finns ett stort antal fångstgropar och boplatser från stenåldern.

Tillbaka till Nästansjö; oavsett vilken teori som stämmer så är det en mer fascinerande historia bakom Nästansjös namn än vad man kan tro. Här är i alla fall några vyer från min vackra hemby!

t
Utsikt från byn över bland annat Gitsfjällen, kortet är taget strax nedanför kapellet.


Kortet är taget på samma plats som det ovan men åt andra hållet. Utsikten mot sjön.


Utsikt från Björnberget dit otaliga skoterturer gjordes när vi var små. Bäst var att åka bob eller (på senare tid) snowboard utför branten när vi skulle hem 🙂


Här ser man ut över Nästansjön från Björnberget


Ännu en bild från Björnberget


Utsikt från ”Klippen”. Om man tittar noga så ser man Vojmsjön i fjärran.


Skoterleden som går på lägdan/åkern inte långt ifrån vårt hus. På denna led vandrade vi när vi gick hem från skolan.


På promenad bakom byn, det lilla berget ni ser är ”klippen”


Vår i byn


På promenad efter byavägen så blickar man ut över sjön.


Kvarnen vid Ängesbäcken. Varför kortet blev så suddigt vet jag ej.


Överblick av byn från kanoten, precis där Ängesbäcken och Krokbäcken rinner ut i sjön.


Krokbäcken


Ängesbäcken


Vy från ”Bränna”

Kommentarer

