Älghjärta med kantareller


I jaktlaget där jag jagar är det tradition att skytten får älghjärtat. Länge har jag låtit pappa röka hjärtana åt mig, men nu kände jag att det var dags att prova göra något av dem. Sagt och gjort, jag letade fram lite recept och detta var ett av dem. Det blev riktigt gott!

Älghjärta ca. 600gr
1 st gullök
1st lagerblad
2 msk vetemjöl
400g krossade tomater
2tsk soja
200g kantareller
salt och peppar
persilja till garnerning

Gör så här: Putsa hjärtat och förkoka det i ca 1 timme under lock. Torka hjärtat med hushållspapper och strimla köttet. Skala och skiva löken. Fräs den mjuk och glansig i grytan med fett cirka 5 minuter och lägg upp på fat. Bryn köttet några få minuter i matfett, till fin färg. Lägg tillbaka löken. Salta och peppra. Tillsätt lagerblad och rör ner mjölet. Tillsätt krossade tomater och soja. Låt grytan småkoka under lock 30-60 minuter tills köttet är mört. Hetta upp en stekpanna på medelhög värme och stek svampen. Tillsätt den sedan till grytan när köttet är klart. Garnera med persilja. Servera med potatis och lingonsylt.

Smaklig måltid!

Kommentarer

