Caroline Hansson

Namn: Caroline Hansson
Bor: Åsele
Familj: Sambo och en dotter Elvina. Några jämthundar och en finsk lapphund
Sysselsättning: Mammaledig

Hur skulle du beskriva dig själv?
Glad och snäll bryr mig mer om andra än om mig själv men väldigt envis. Tycker om hundar och tillbringa mycket tid med dom!

När och varför började du jaga?
När minns ja inte. Jag är född mitt i älgjakten, min mor har alltid jagat sen jag var liten. Jag följde henne så ofta jag fick, tjatade väldigt mycket så hon va nog rätt less på mig för vem vill ha med en snorunge ut i skogen som inte ens kan va tyst? Varför jag började är för att jag tyckte de var väldigt rogivande att få vara ute i skogen och sedan är nog hundskall det bästa som finns, man glömmer tid och rum när man är ute!

Kan du förklara varför jakt är så fängslande?
Man får vara ute och bara njuta av den fina natur som finns. Höra hunden skälla. Gå där och kanske stöta på en och annan svamp som åker ner i fickan. Samt att få ta del av andra upplevelser som händer i naturen.

Vad/vilka är din favoritjakt respektive drömjakt?
Min favoritjakt är älgjakt med löshund. Drömjakt skulle väl vara att få skjuta en björn någon gång i sitt liv. Har än så länge bara fått se ett fåtal men dock inte under jakt.

Vad har du i vapengarderoben?
Har en Blaser professional r93 med två pipor en 30,06 och en 6,5×55.

Berätta om ditt bästa jaktminne (hittills).
Mitt bästa jakt minne var nog på min 18 år dag. Jag släppte en tik och började gå och efter ett tag så började hon skälla. Stånd i upptaget så jag tänkte hon skulle få skälla ett tag så jag tog mig ingen brådska att gå dit. Det var väldigt fint väder och de ekade i bergen! När jag väl kom fram insåg jag att de stod jävligt till mitt i en plantering så jag tänkte att de här kommer aldrig att gå. Kröp närmare och kom precis i ett slag där man såg lite.  Fick tillslut syn på hunden, hon kom förbi så hon hade full koll på vart jag var. Eftersom att jag inte ville flytta på mig för att jag va rädd att stöta älgen väntade jag på att älgen skulle visa sig. Tillslut klev det fram en kalv och självklart small det.  Bättre  födelsedagspresent än så kan man inte få!

Vad tycker du det innebär att vara en bra jägare?
Att man vårdar älgstammen och inte skjuter allt man ser. Vårdar naturen så den behålls lika fin som den är. Att man även tänker på hundarna när de börjar bli is och snö så att dom inte skadar sig.

Hur upplever du att det är att vara kvinna och jägare?
I vårat jaktlag är de ganska många som är kvinnor så där märker jag inte så stor skillnad. Vi hjälps åt allihopa med att ta ur och ta fram älgarna. Men om man ser till min ålder överlag, är det nog väldigt ovanligt. Många slänger ur sig: ”Jagar du älg? Vad ska de va nödvändigt för?”.

Nämn tre saker som du inte skulle vilja vara utan i skogen.

Bössa, hund och kniv.

Kommentarer

