Farmor och jag

Få personer betyder så mycket för mig som min farmor. Hon har varit en enorm trygghet genom hela mitt liv och gett och ger mig så mycket. Dessutom har vi så kul tillsammans. Förra veckan när jag och Klara var där hade farbror Svenne sett en hornuggla och genast tog vi fram fågelboken och kollade. Det roligaste med den fågelboken är lätesbeskrivningarna av alla fåglar. Vet man hur fågeln låter så verkar de rätt logiska men vi skrattade så att tårna nästan rann över fåglar som låter: zick jöpp jöpp eller tji tji tjiiiuu. Vi hördes nog ganska roliga vi två när vi försökte härma lätena. Och farmor tyckte det var kul när jag undrade hur de kom fram till stavningen…Jag menar hur kunde de bestämma sig för z istället för s eller två uu:n och inte tre?

En gång när jag hos farmor var det några grönfinkar som besökte fågelbordet. Jag sa till farmor att jag tyckte lite synd om grönfinkshonan som var så tråkig i jämförelse med hanen. Farmor fnös och sa: ”Men det är väl ingenting. Det är ju mycket viktigare att hennes partner är snygg. För hon ser ju aldrig sig själv men sin partner ser hon ju hela tiden.” Nu tror jag ju inte att grönfinkar har sådana bekymmer direkt men jag gillade resonemanget.


Min kära farmor och jag. Jag måste ju få berätta att vi var på dop i helgen och inte vilket dop som helst. Det var min systerdotter Elvira som döptes och jag är nu inte bara moster utan också stolt fadder 🙂 Farmor var bestämd och sa att vi naturligtvis måste ha dräkterna på oss dagen till ära.

Kommentarer

