Påskhelgen

Påsken bjöd på fantastiskt väder och vi har haft trevliga dagar. Det är hur härligt som helst med vår men det är mycket arbete som tinar fram. Jag tycker att det är roligt att kratta så jag roar mig mest med det. Lillflickan älskar att vara ute i barnvagnen så hon är redan med på det mesta.


På påskaftonen var det stort knytkalas nere på Kolgårn’


Dessa fina påskbakelser på hemmagjord rulltårta hade Nils moster Karin gjort


På påskdagen så bjöd vi på grillad påskskinka (vi valde att grilla istället för den traditionella varianten) och efteråt hjälptes alla åt att dra ris.


Nils yngre bror och hans sambo har införskaffat lilla Teja från Norge. Det ska bli spännande att få se hur denna stående fågelhund utvecklar sina färdigheter på fjället och i skogen. En engelsk setter är hon.


Resultatet av fliten, en riktig majbrasa. Nils är duktigt på att röja och jag brukar säga åt honom att han ska komma ihåg att det går mycket snabbare att såga ner allt men det tar dessto längre tid att dra ihop allt ris. Han glömmer bort det varje gång. Tur vi fick hjälp och fint blev det. Jag tycker det är så tråkigt när man ser hela byar som växer igen. Jag får nänstan ont i själen när jag ser läggdor/åkrar som ingen tar hand om och som bara får växa över och förstöras. Tänk vilket arbete och slit som våra äldre generationer hade för att bryta upp och odla marken och så låter vi den bara växa igen…


Igår så satte vi upp fågelholkar. Det är lite sent men bättre sent än aldrig. Vi beställer fågelholkar från Vännäs och de kostar bara 30kr st (om man köper tio stycken annars kostar de 40kr st). Tack Lotta och Kalle för hjälpen att hämta dem 🙂 Vi har som mål att sätta upp tio stycken varje vår och jag såg igår när jag gick runt att både blåmes, talgoxe och gulsparv flyttat in i de vi satte upp ifjol.


Och extra lycklig är jag över att det kommer både påskliljor och krokusar ur lökarna jag satte i fjol. Jag trodde att sorkarna hade ätit upp allt.

Kommentarer

