Tjuvaktiga rådjur

Vi har inte många av dem här uppe, jag har endast sett två stycken som hängt ihop under hela vintern, men nog hinner de ställa till med ofog alltid. Inte nog med att rådjuren har ätit upp halva mitt jordgubbsland som jag kämpade med att anlägga ifjol, de tjuvar fåglarnas talgbollar! Häromdagen kunde jag inte begripa vad det var som förstört min talgbolls-hängare. Ni vet en sådan i metall som man stoppar talgbollarna i och hänger upp. Endast haken och locket låg kvar på marken, resten var borta. Haken var dessutom alldeles snedvriden. Jag kunde inte lista ut vad som hade varit framme. Ingen ekorre hade kunnat åstadkomma en sån skada. Tills sent en kväll när vi hörde hundarna skälla för fullt och jag bad Nils titta ut och se vad de skällde på. Då fick han se rådjursbocken gå fram till talgbollarna jag hängt upp. Den slet av en och sprang sen iväg. När han sa det trodde jag det knappt. Jag hoppas inte den sväljer i sig den gröna plasten också, men vilken rackare!
    Idag har jag tänkt att dra fiberduken över det som är kvar av mitt lilla jordgubbsland, det är tur att jag kan få tag i fler plantor. Jag tvivlar på att en fågelskrämma kan få bort dem från landet, då inte ens fem skällande hundar gör dem något, men tror ni att det kan vara värt ett försök?


Tjuvar och banditer!

Kommentarer

