Med sommaren kommer myggen


Tidig morgon


Mygg brukar sällan fastna på kort av någon anledning men här syns några blodtörstingar


Äntligen lite vind i träden

Dessa bilder är faktiskt tagna strax efter klockan fyra på morgonen. Jag och Fajta övernattade i en fjällstuga och det var stekandes hett. Fajta låg under sängen och flåsade och själv kunde jag omöjligt sova i värmen. Jag öppnade ett fönster och somnade strax. Men vaknade av att hela rummet var fyllt av blodtörstande myggor som alla verkade vilja surra kring mitt huvud. Minsta lilla hud jag visade utanför sovsäcken blev genast attackerad. Fajta gnällde och drog tassen över nosen och tittade beklagande på mig. Tillslut gav jag upp och packade ihop säcken och gav mig iväg. På vandring i lagom takt så hinner flygfäna inte bitas lika hemskt. Som tur var började det fläkta lite när jag gått en bit och det gjorde susen. 
  Varje år när jag längtar till sommaren så glömmer jag bort mygg, knott, brems och sviar’n. Men när de väl kommer så är det ofta med besked. Jag har redan fått ett myggbett av dessa stor-myggor som är i farten nu. Lika bra att börja vänja sig. När jag är ute så smörjer jag in mig själv med myggstift och det fungerar bra.  Jag brukar även smörja in hunden under buken där de har lite hår för annars blir de ordentligt bitna där. Det är tur att det följde med myggnät till barnvagnen, för i år gruvar jag mig mest för hur jag ska hålla ohyran borta från Klara.

Kommentarer

