Vägvisare


Lillflickan skrattar och pratar med pappa Nils

Det känns underbart att vara mamma. Ibland när jag tittar på min lilla dotter fylls jag av så många olika känslor och tankar. Hur kommer hennes röst att låta, hur fort kommer de små benen att springa eller hur kommer hennes namnteckning att se ut? Jag längtar tills jag får läsa sagor för henne, gå på barnbio, tills vi kan sitta och måla tillsammans, läxläsning och när jag för första gången får sucka över allt bus som hon och kusin Elvira kommer att hitta på. Jag ser för min inre syn hur Klara kommer springandes och kramar om Nils när han kommer hem från jobbet, hur hon och jag spatserar till grisarna och ger dem mat en ljummen sommarmorgon eller hennes min första gången hon får trä en mask på metkroken.
   Nog är jag mer bunden nu än vad jag var förut. Jag kan inte fara omkring precis som jag vill och har lust till längre men det är bara en bagatell i sammanhanget. Nog för att jakten, hundarna och träningen är viktigt och jag kommer absolut inte att sluta (jag har redan barnvakt för första älgjaktsveckan) men nummer ett kommer alltid att vara familjen.
  Jag läste en gång om en stam indianer som ansåg att barn inte är oskrivna blad som vi vuxna ska fylla i utan vi vuxna finns till för att ge barnen vägledning i livet. Det tyckte jag var kloka ord. Jag ser mig hellre som en vägvisare än som en läromästare med pekpinne i handen. Jag kommer att ta med henne mycket i skog och mark och kanske kan jag väcka samma känsla i henne för naturen som jag själv har. En liten träbossa kommer hon också att få, så hon kan följa med mamma till skjutbanan. Det är så mycket som jag vill ge min flicka. Trygghet, kärlek, omsorg och framför allt vill jag ge henne grunden till en bra självkänsla. Det kommer inte jämt att vara lätt men jag kommar alltid att göra mitt bästa.

Kommentarer

