Ulrika Karlsson-Arne



Namn:
Ulrika Karlsson-Arne
Bor: Fjugesta

Familj: Man och två barn      

Sysselsättning: Sändningsproducent på Sveriges Television

 

Hur skulle du beskriva dig själv?

Glad tjej med stort engagemang.

 

När och varför började du jaga?
Började för 10-11 år sen. Uppvuxen på landet, med skog o djur, men pga arbete i bla stockholm tog det ett tag innan jag började jaga på riktigt.

 

Kan du förklara varför jakt är så fängslande?
 Det är en underbar känsla att få sitta stilla i skogen o andas in frisk luft, njuta av djuren och sen spänningen när det skjuts. En slags yoga men på en skön och naturlig plats.

 

Vad/vilka är din favoritjakt respektive drömjakt?
 Jag gillar pyrsch och vakjakt då jag smyger ut själv. Drömjakt är fjällen, där har jag bara fiskat.

 

Vad har du i vapengarderoben?
En Remington 30-06 halvautomat, en hagelbock Merkel kal 12, ett kombivapen Merkel med kula 7-57 och hagel kal 12. Finns även en 22.a, 9.3:a och så luftgevär till barnen.

 

Berätta om ditt bästa jaktminne (hittills).

Det var när jag sköt min första gris, så spännande och skön känsla när den la sig direkt vid första skottet. Att kunna se om det är en kultingförande sugga eller inte, ha koll på årsgris o färger.. jag var något uppskruvad innan o ville absolut inte skjuta fel.

 

Vad tycker du det innebär att vara en bra jägare?

Att se till helheten, djur o natur hänger ihop och vi måste vårda det. Träna sig i skytte och ha god kännedom om arten man jagar.

 

Hur upplever du att det är att vara kvinna och jägare?

Där jag jagar är alla jägare oavsett man eller kvinna men såklart finns det fortfarande okunskap i vårt samhälle.

 

Nämn tre saker som du inte skulle vilja vara utan i skogen.

Vapen, kniv och iphone 🙂

 

Kommentarer

