Morsdag

Idag har jag blivit uppvaktad på min allra första morsdag. Tänka sig! En fin termos fick jag i present. Helt perfekt för jag har länge behövt en ny. Jag hade hoppats på sovmorgon idag men Nils fick ett samtal från polisen om en påkörd älg och var tvungen att åka ut. Men det gjorde inte så mycket för jag och Klara hade en mysig stund för oss själva istället. Hon är så rolig nu när hon pratar och sparkar runt i sängen och när jag tittar på henne så möts jag av ett strålande leende. Det leendet botar vilken morgontrötthet som helst!

Morsdag kommer ursprungligen från USA. Det var en amerikanska som ville hedra sin bortgågna mor som instiftade dagen. I Sverige firades morsdag för första gången 1919 och den inträffar alltid sista söndagen i maj (det varierar i olika länder). Farsdag introducerades 1931 i Sverige och den äger rum andra söndagen i november. Jag tycker att det är fint att alla mammor och pappor har varsin dag då de firas och hyllas. Det är de värda!


Till min egen fina mamma -jag älskar dig!

Kommentarer

