Pären är i jorden


Med varsam hand


Pären är i jorden!

Nu var det ju ett tag sedan men på nationaldagen satte vi potatis. Det var väl en passande dag. Min kära pappa och potatislandet har en alldeles speciell relation. Det är faktiskt rätt kul hur viktig han blir. I år bjöd han till och med på tårta när potatisen var satt, så nöjd var han. Och ännu mer nöjd är han nu när den första lilla pärkålen börjat visa sig. Förr var alltid pärsättningen en rolig dag då jag fick kasta mask på min livrädda stora syster eller tävla om vem som satte snabbast. Det är roligt nu också men numera är vi färre personer i landet. Första gången Nils satte potatis med oss blev farmor riktigt rörd. För han skopade lite jord över varenda potatis han la ner i fåran. Det tyckte jag också var fint. Men jag ska tillägga att när han tyckte att ”ejlen” på sättpotatisen var så små undrade jag just vilka spindelpotatisar som han var van att sätta. För er som inte vet ska ejlen vara korta för att de inte ska gå av när man hanterar potatisen.
  För många år sedan läste jag att gammalt skulle potatisen i jorden av varsamma kvinnohänder. Det brukar jag alltid tänka på när jag sätter potatis. Att vara snäll mot den lilla sättpotatisen som ger så mycket tillbaka.

Kommentarer

