Hagelskytte

På kvällen hade Klara en mysig stund tillsammans med sin farmor och vi andra for iväg och sköt lite trap. Jag kände mig rätt ringrostig men jag tog mig på slutet. Alltid kul med skytte och jag tycker att det är allra roligast att skjuta olympisk trap. Jag tycker att hagelskyttet är lite mer känsla på något sätt än kula och man får direkt svar på om man träffat eller ej. Vid en riktig kärnträff då det blir pulver av duvan mår man gott invärtes. Vid hagelskyttet har man ju inget kikarsikte utan det är anlägget som är det viktigaste för en bra träff. Och för att anlägget ska vara bra måste bössan passa. Själv har jag haft hjälp av farbror Svenne som snickrat till min bössa så att den är anpassad efter mig. Han har bland annat kapat kolven och gjort ett högre kindstöd. Det är inte alltid lätt, speciellt som tjej, att hitta en lämplig hagelbössa.


Så här ser trapbanan där vi brukar skjuta ut. Varje serie är 25 duvor, fem på varje platta.


Jo, jag borde investera i en skjutväst men än så länge får min röda jacka duga.


Syster yster och Kalle pangade på bra.


Nils är väldigt duktig på allt slags skytte faktiskt och har vunnit kretsmästerskapet i trap några gånger. Det har jag också gjort för många herrans är sedan. Det var dock inte för att jag sköt särskilt bra utan för att jag var den enda som ställde upp i kvinnoklassen.

Kommentarer

