Fiske till husbehov

I fredags tillbringade vi kvällen nere vid Kolgårn´. Det är alltid något extra med att vistas vid sjön.


Lillan tyckte att elden var väldigt spännande att titta på, vi satt på behörigt avstånd så klart.


Det hade varit fint väder hela dagen men precis då vi började grilla slog det om.


Senare på kvällen klarnade det dock upp och Nils och jag begav oss ut på sjön medan Klara sov i vagnen och vaktades sin farfar och farmor. På bilden ser ni Kolgårdens Camping som Nils farbror Robban och Carina äger.


När vi kom tillbaka från sjön bastade vi och tog ett dopp i Volgsjön. Det var så härligt och dessutom varmt i vattnet!


Tidigt på lördag morgon var det dags att åka ut igen. Ja, jag förtjänar skäll som inte har någon flytväst…Och inte ville jag heller direkt bli fotograferad så tidigt på morgonen.


Vi hade lagt ut några nät och fick rätt bra med fisk. Mest aborre och sik och dessutom några mörtar som fick bli kattmat. Men en fin öring satt på sista nätet. Jag vet att många tycker att nätfiske är ett ofog utan dess like. Det är väl inte lika roligt eller sportsligt som att fiska med spö. Men vi tar alltid tillvara på den fisk vi får. Det är ett större brott i min mening att köpa odlad fisk i butik. För ni vet väl att det går åt 2.5kg vild fisk per kg odlad lax och att fiskodlingar i stor utsträckning bidrar till utfiskningen av våra hav. Bättre då att fiska själv för hushållsbehov om möjlighet finns.


Nils redde ut näten medan jag lossade fisken.

 
Abborrar är inte den roligaste fisken att lossa med taggar här och var. Men bara man fått ut huvudet kommer resten lätt.


En liten del av de mindre fiskarna är rensade…De största abborrarna och även sikarna fileade vi, panerade och stekte på direkten. Resten frös jag in. Abborre är många gånger en underskattad matfisk.


Ni minns kanske att jag köpte två knivar från knivbutik.se. En flåkniv till Nils och så denna. En riktig filékniv. Konsten att filéa är inte så lätt men med denna kniv gick det betydligt bättre! Aborrfilé är riktig lyxmat! 

Kommentarer

