Marinad till älgkött

I lördags sökte jag efter en ny grillmarinad. Jag tycker om att prova olika och göra egna. De man köper i butik är både dyra och rätt tråkiga. Jag har provat marinader med alltifrån öl till kiwi.
    Jag såg att de lagt ut älgtilldelningarna så jag fastnade där ett tag men efteråt hittade jag ett recept på en enkel marinad. Receptet fann jag på robsoft och det var en man vid namn Conny som delat med sig av det -tack Conny! Det blev riktigt gott!

Grillmarinad
1 1/2dl olivolja
2 msk kinasoja
2 msk honung
3 pressade vitlöksklyftor
4 msk thaichilisås
1 tsk svart peppar
1 tsk salt

Blanda ingredienserna och låt det uppskurna köttet ligga i marinaden i minst 5-6h. Ett tips är att alltid göra marinaden i en plastpåse och sedan lägga i köttet. Då är det enklare att ”massera” in marinaden och att vända påsen några gånger så att köttet får en jämn smaksättning.

Kommentarer

