Kaanans land

Idag var vi först en sväng i Bergland och sedan åkte vi till Matsdal. Matsdal ligger inte långt från Skansnäs eller ”Lia” där min farmor har sitt barndomshem. Därför har jag tillbringat en del tid där och jag har även vandrat en del i fjällen som omger byn. Matsdal är en av de vackraste fjälldalarna i Vilhelmina kommun i mitt tycke. Området bortanför Matsdal kallas för Kaanan. Kaanans land är annars mest känt för att vara ”det förlovade landet” väster om floden Jordan i Gamla Testamentet, nuvarande Israel och Palestina. Men med tanke på hur situationen ser ut där, så stämmer nog beskrivningen om det förlovade landet bättre in på en liten fjälldal i Vilhelmina.


Södra Gardfjäll.


Rastplatsen vid Lillsjön. I dalgången i fjärran syns ”Kaanans land”.


Detta foto tog jag för några år sedan när jag vandrande över Norra Gardfjällen mot Virisen.

One thought on “Kaanans land

  1. Hej! Jag hittade hit när jag googlade efter ”Virisen”. Vilka jättefina bilder du lagt upp. 🙂
    Jag och min sambo har precis köpt en stuga i Matsdal och jag är väldigt sugen på att ta mig upp till Virisen. Hur ser leden ut från Matsdal? Hade planer på att kanske ta mig dit med cykel, är det möjligt tror du? 🙂

Kommentarer

