Brödbak i Saxnäs

Igår åkte Klara, Ingrid (Nils mamma) och jag upp till Saxnäs. Där bjöd Ingrids syster Karin på lunch i hennes vackra växthus och sedan var det brödbak i bagarstugan som gällde. Vi mixtrade och gjorde fyra olika stöpor med lite av varje i och bakade allt eftersom. Jag gjorde en stöpa lappkakor som blev riktigt bra, tänkte bjuda på det till maten på Klaras dop. Senare på kvällen anslöt sig även Karins dotter och vi stöpte, kavlade, gräddade och sopade av hjärtanslust. Vi turades om att passa Klara och när hon blev trött gick jag en liten sväng med barnvagnen. Hon somnade strax och vi fortsatte att baka. Barnvagnen fick sen stå utanför fönstret och Klara snusade gott i den. Vi vuxna hade riktigt roligt! Klockan tickade på bra och vi var klara strax före midnatt. Då var vi täckta av mjöl och lagom trötta. Men innan vi la oss för kvällen gjorde Karin upp en brasa i öppna spisen och vi bara pöste hemma i soffan en stund.
   Idag bar det iväg hem igen med bilen full med bröd. Vi hann även med ett besök i Ricklundgården, som jag ska skriva mer om så snart jag hinner.


Den här vyn möts man bland annat av när man kör in i Saxnäs. Marsfjällen med Kultsjön i förgrunden, själva ”höbben” heter Ropen.


Karins vackra växthus.


Den finaste och goaste bullklimpen av dem alla! (Klaras farmor Ingrid stod precis bakom men syns inte på bilden).


Satsbäcken, som rinner alldeles vid bagarstugan. Kortet tog jag när Klara somnat i barnvagnen. Efteråt blev inte så många kort tagna. Jag gräddade och i värmen från en het bakugn är inte kameran det första man tänker på.


Förrän idag då det blev en kort promenad på förmiddagen. Det är väldigt fint i Saxnäs.

Kommentarer

