Blöt älgjakt

Uppdatering från en regnig älgskog. Idag när det öste ner som värst, blåste och det dessutom var dimma tänkte jag på vilket tok man är egentligen. Att man ska bege sig ut i sådant väder när man kan vara hemma i stugvärmen. Fast jag kom på att det ändå är bättre att vara hundförare när man får röra på sig och jag skänkte en beundrande tanke till alla tålmodiga passkyttar i skogen.
    Det droppade från kepsen och jag var på väg uppför ett risigt hygge. Strax därpå hörde jag några svaga skall av Hindra i blåsten långt, långt borta. Och då försvann de negativa tankarna lika fort som de kommit. Älgarna gjorde en stor lov men kom tillbaka in på marken. En passare fick se skymten av dem och tillsist kom de så jag fick syn på dem i dimman där jag stod vid en myrkant. En kalv föll för bössan min och Hindra blev glad över att få belöning för hennes slit. Sen var vi tre stycken som drog hem kalven med egna krafter och då fick vi upp värmen ordentligt. 
    Just nu eldar jag för fullt i kaminen och Klara har somnat och jag ska strax ansluta mig till henne. Förhoppningsvis hinner kläderna torka till imorgon då det blir jakt igen!Regn och åter regn. Det är verkligen blött.

Bäckarna har fyllts på ordenligt och till och med där det vanligtvis inte forsar vatten gör det det.
Hindra rycker hår av kalven efter ett fint jobb. Inte illa av en avelstik som är tio och ett halvt år gammal.

4 thoughts on “Blöt älgjakt

  1. Grattis o bra jobbat! Men visst är det härligt att va ute när det är skitväder, bara man inte fryser. Ofta ganska enkelt att förflytta sig tyst genom markerna då.. Fick du ett bra läge på stillastående eller travade de över myren?

  2. Tack så mycket Martin!
    Ja, det finns en viss charm med regn 🙂 Men regnet gör det svårt för hundarna att få upp vittring så jakten går trögt.

    Kalven och kon kom smygandes ut på myren och ställde sig där, helt öppet. Det var ett enkelt skott. Men det var en fin syn när de kom ut ur skogen i dimman. Jag hade läge på kon också men jag valde att avstå. Förhoppningsvis lockar hon istället till sig någon tjur när brunsten drar igång.

  3. Kan tänka mig att det var vackert!
    Jo, ni får tänka på rekryteringen oxå 🙂 Här nere har vi ytterligare en månad kvar innan älgjakten drar igång (10:e okt) och då lär brunsten vara över.
    Ha en trevlig helg!

  4. Här regnade det inte så mycket men det blåste lite för mycket. Ett av passen jag hadde låg vinden helt fel så ingen Älg kom fram. i tisdags så blåste det på eftermidagen så man hörde inget, hörde inga hundar så man var helt borta från det som hände. Nu får man ju hoppas på bättre väder i helgen.

Kommentarer

