Falukorvsätaren är lika grym

Ekologiskt kött på väg, miljövänlig transport dessutom (min grymma syster Lotta sköt för övrigt denna älg ifjol).

Häromdagen fick jag frågan om det inte är grymt att skjuta en älg och framför allt då en gullig älgkalv. Tänk på älgmamman som blir ensam kvar! Detta får man som jägare höra lite nu och då. Oftast brukar jag då komma med en motfråga: ”Tycker du om hamburgare eller falukorv eller rent av lösviktsgodis?” I så gott som alla fall svarar dessa personer ja. Då brukar jag helt enkelt säga att jag tycker att det är hyckleri att tycka att en jägare är grym som skjuter ett djur om man själv kan stoppa i sig kött som man köpt i butik. För då bidrar man till en industri som är långt mycket grymmare mot djuren än vad jag är då jag skjuter en älg som levt fritt i skogen.
     Själv köper jag aldrig kött i butik. Jag äter så gott som uteslutande älgkött, fläsk från våra egna grisar och fisk som vi fiskat själva. Äter vi ute tar jag ett vegetariskt alternativ, både för att jag inte vill bidra till en industri som jag inte sympatiserar med men också för att jag inte gillar så mycket annat kött än älgkött.
    Det är inte alla förunnat att ha den möjligheten att leva som vi gör, det vet jag. Jag vet och förstår också att långt ifrån alla människor vill eller klarar av att döda ett djur. Men äter man till exempel en hamburgare, kycklinglår eller skinksmörgås bidrar man indirekt till att djur dör. Det verkar alltför många glömma bort. Personligen kan jag tycka att det är skenhelighet att äta och försöka inbilla sig att lammsteken inte en gång var ett sött lamm som slaktats för att man ska kunna äta en god söndagsmiddag och samtidigt förfäras över blodtörstiga jägare.
    När mamma och pappa hade besök av två små barn vägrade de att äta köttet som mamma lagade. Det var nämligen så att de fick se när hon skar upp köttbiten och de tyckte att det såg äckligt ut. De hade nog aldrig ätit annat än färdigjorda köttbullar tidigare. Barn växer upp i miljöer där djur och kött inte hänger ihop. Det är inte så svårt att förstå eftersom de aldrig fått se eller lära sig hur det faktiskt fungerar. Djur är de gulliga varelser man ser på film eller på djurparken. Köttet däremot är något som pappa eller mamma handlar i köttdisken på Ica. Hur det egentligen kom dit är inget som de funderar på och inget som någon upplyser dem om heller.

Jag tycker att personer som kritiserar jakt och ändå äter kött borde ta sig en funderare och jag önskar att de som köper kött skulle välja ekologiska och lokalproducerade alternativ, i den mån det är möjligt. Bara i år har mer än var tionde grisbonde i Sverige lagt ner på grund av att människor väljer att köpa billigare kött från andra länder. Hur behandlas djuren i många av dessa länder…? Det finns anledningar till varför det utländska köttet så billigt. Tacka vet jag jakt som ger tillång till det mest ekologiska kött som finns, nämligen vilt.

17 thoughts on “Falukorvsätaren är lika grym

  1. Jag håller fullkomligt med dig och det är vedervärdigt att folk väljer att köpa så billigt kött som möjligt och strunta i hur djuren har haft det.

    Mvh
    Nina som själv är vegeterian.

  2. köper alltid KRAV märkt, även varor som inte är kött.
    aningen dyrare kanske men otroligt mycket bättre kvalité, och ett rent samvete.
    Jag jagar inte själv, men har tankar på att börja just för den sakens skull. EKOKÖTT=)
    jag fiskar mycket där emot, men jag bor i småland. och jag lovar dig, du hade inte ätit dom sumpgäddorna som går i en del vatten här nere=), men det finns gott om öringvatten här med, så i bland kan man lyxa till det. För övrigt tycker jag att media generellt är dåliga på att mata oss med dolda verkligheter ang tex hur djur behandlas av oss människor vare sig det gäller deras kött eller om det handlar om deras päls eller dun. i vissa delar av världen finns ingen förståelse alls för djuren. Hade det visats mer i media tror jag förståelsen för er jägare hade varit större. Sen finns det ju en aspekt till, eller har jag fattat fel, men vad hade hänt med viltstammarna om vi människor inte hade jagat??? /HH

  3. Hej.

    Fantastisk artikel. Vi har eksakt samme problem i Danmark. Folk er imod jagt, fordi vi slår dyr ihjel. Men de selv samme folk, køber store mængder af billigt kød i supermarkederne, som er produceret i lande som Polen, Lithauen og Brasilien. Produceret under forhold, som er urimelige for dyr og slet ikke på niveau, med de forhold vi producerer under i Norden. Jeg arbejder selv i kyllingeindustrien i Danmark. Her ser vi et tydeligt eksempel på folks købeadfærd. Vi producerer slagtekyllinger på et meget højt niveau og stort set uden brug af antibiotika, men desværre er over 50% af det kylling der sælges i Danmark importeret.
    Der er desværre ikke ret mange mennesker der længere har kontakt med naturen og den animalske produktion, ihverken Danmark eller Sverige. Det giver os der har med det at gøre et kæmpe ansvar for at formidle det ud til folk.

  4. Mycket bra skrivet!! Blir väldigt glad över att se att det finns tjejer som har huvvet till mer än att ha smink på 😉 Du har en väldigt bra blog som är rolig att läsa så här mitt i älgjakten,ha de gått bra för er? För oss ha de gott mycket bra,mycket fjolingar vilket ger mindre men i mitt tycke bättre kött,sen ha vi mindre älgar storleksmässigt än er inåt landet mot för här i kust remsan(2 mil Innanför sundsvall).

  5. Jag kan absolut förstå den som frågar om det inte känns grymt att skjuta ett djur och det händer att jag själv ställer just den frågan till en jägare. Jag brukar emellanåt fundera t ex över hur älgkon känner inför att hennes kalv blir skjuten. Utan att förmänskliga en älgs känslor tycker jag att det finns viss rimlighet i en sån fundering. Sedan betyder det inte att jag kritiserar jakt eller är motståndare till älgjakt. Tvärtom uppskattar jag att kunna äta älgkött och är tacksam över att det är någon annan som står för själva dödandet av älgen. Personligen tror jag inte att det är många vuxna människor som inte förstår att smörgåsskinka ursprungligen kommer från en livs levande gris och att man bidrar till köttproduktionen genom att äta skinkan.

    Förfäras över blodtörtiga jägare gör jag emellanåt. Av den enkla anledningen att det inom jaktkåren finns fanatiker som inte behandlar viltet med respekt. Jag har tittat på jaktfilmer där hundar uppmuntras att skälla och skälla inför ett stressat djur istället för att jägaren skjuter det avlivande skottet. Varje år skadeskjuts djur på grund av slarv från jägarna vilket är anmärkningsvärt. Jag har med egna ögon upplevt människor som utger sig för att vara erfarna jägare uppvisa sämre skjutresultat (på skjutbana/övningsbana)än jag och då kan jag försäkra er om att jag väldigt sällan besöker en skjutbana. Det ställs enligt min mening för låga krav på säkerhetsaspekten i jaktsituationer. Till exempel verkar det vara väldigt känsligt att påpeka för någon att det kanske börjar vara dags att pensionera sig i jaktsammanhang. I fjol inträffade en obehaglig incident efter europaväg 45 där en flicka hade kunnat mista sitt liv om kulan bara träffat en aning åt sidan. Olyckor inträffar, javisst, men ibland tror jag att en del av dem hade kunnat undvikas om upplägget för jaken hade varit ett annat. Jag har själv tagit jägarexamen och jag vet hur gedigen utbildningen är. Den nya jägarskolan borde kanske fler genomgå innan de ger sig ut i skogarna.

    • Hej Anna!

      Självklart förstår jag varför människor frågar mig om det inte känns grymt att skjuta en älg. Som jag skrev, jag förstår att långt ifrån alla människor klarar av eller vill döda ett djur och jag respekterar det också. Det jag menar är att det finns många människor som blundar för själva dödandet men äter köttet utan att reflektera över att man då indirekt bidrar till djurets död. En person som kan hamstra när det reas ut billig fläskfilé utan att tänka på vart köttet har kommit ifrån och under vilka villkor dessa djur har levt och som samtidigt tycker att jakt är förfärligt är enligt mig dubbelmoralisk. Vuxna människor vet att smörgåsskinkan kommer från en levande gris men gör barnen det? Och tänker den vuxna människan på hur den grisen haft det när han/hon köper skinkan eller är det plånboken som styr? Som sagt det finns en anledning till varför så många svenska grisbönder måste lägga ner sin verksamhet. Tänker man exempelvis på att man i andra länder (exempelvis Tyskland) bland annat klipper av grisarnas svansar, använder mer antibiotika, har trängre burar, grisarna har inte tillgång till strö och kultingarna tas mycket tidigare från suggan. Jag tycker att de konsumenter som köper kött måste tänka sig för och välja det svenskproducerade köttet först och framför allt det som är ekologiskt.

      Visst kan jag också undra hur en älgko upplever att få sin kalv skjuten för jag är av den åsikten att djuren känner och tänker mer än vad vi tror att de gör. Men det hindrar mig inte från att jag tänker desto fler gånger på hur en ko i Brasilien känner sig och behandlas eller hur en gris i Tyskland haft det. Vill jag äta kött föredrar jag att äta älgkalven som levt ett liv i en miljö där den hör hemma eller grisen som bökat runt här hemma på gården. Och jag ska tillägga att jag faktiskt är stolt över att jag klarar av att ordna mitt kött själv. Hade jag inte klarat av att veta att ett djur måste dö eller haft tillgång till det kött som jag nu äter skulle jag vara vegetarian.

      Jag förfäras också över jägare som inte har respekt för viltet, att det finns jägare med bristfälliga skjutkunskaper och att det finns jägare i skogen som i överhuvudtaget inte borde vara där ur säkerhetsaspekt. Det finns mycket som kan bli bättre och självklart måste det jobbas för att det ska bli det. Men man får inte glömma bort att det finns olika typer av människor i alla sammanhang. Tänk till exempel på vilka bilister som kör på våra vägar! Det finns människor som med berott mod kan sätta sig alkoholpåverkade i en bil och utsätta medtrafikanter för livsfara. Mänskliga brister finns överallt där det finns människor!

      Ps. Tack för försäkringstipset, måste kollas upp! 🙂

      • Fast är det egentligen så särskilt många som tycker att det är bättre att köpa kött från tamboskap än att köpa viltkött? Spontant tänker jag, att de som verkligen är emot jakt av älg troligen också är emot annan form av köttindustri. Deras argument grundar sig väl oftast på ett etiskt resonemang och inte på om huruvida jägare är grymma eller inte. De flesta köttätare föredrar nog viltkött med tanke på det köttets alla kvaliteér som flera av er har nämnt här samt att djur i frihet har levt ett bra liv.

        Ps. Jag föredrar också att äta älgkalv. Brasiliansk ko är så hemskt seg 😉

      • Och ja, jag håller med dig om att människor är en art som är kända för att vara lite omdömeslösa i alla möjliga sammanhang, men hur tar man vara på det i jaktsammanhang? Inom trafiken, som du nämner, så finns det bestämmelser och kontroller utförs ofta. Likaså finns en del andra bestämmelser som är till för att kontrollera och skydda oss från varandra.

        Men inom jakten då? Visst, finns det bestämmelser. Efterlevs de? Älg/viltjakt är en utbredd företeelse i vårt land och det är ju därför viktigt att det finns tydliga bestämmelser kring hur den ska utföras för att viltet inte ska stressas i onödan, för att olyckor inte ska hända etc. Och ja, jag vet att det finns bestämmelser. Det är inte det. Men frågan är ju bara hur de efterlevs på jaktlagsnivå? Jag skulle nog våga påstå att det förekommer brister på jaktlags/inividnivå som inte går att bortförklara med det faktum att människor saknar omdöme. Det är min poäng. Och det är därför jag emellanåt är kritisk till jakt. Inte för att det är grymt att döda ett djur. Och här vågar jag påstå igen att det finns fler som håller med mig och om vi ska diskutera jaktmotstånd tycker jag att det är den nivån vi kan börja på. Så, ge mig något att bita i nu!!!

        Jag har högsta respekt för Anna-Sara som jägare! Du är pedagogisk, organiserad och har framförallt ett intresse och engagemang för viltvård som får mig att känna mig förvissad om att du utför älgjakt på ett respektfullt sätt!

    • Hej Anna,
      Jag tycker att själva skjutningen inte är rolig, det är helheten runt jakt och detta att veta vart köttet kommer ifrån. Själv har jag jobbat inom lantbruk i många år och sett hur djuren mår. Man ger dom jätte mycket pellets för att dessa skall mjölkas mera. Juvret är så stort, så att kosorna trampar på spenar och det går av. Man provar ändå att mjölka och kon blir galen av smärta. Läker inte spenen, blir det nödslakt. Parning finns inte. Veterinären inseminerar alla kosor. Kalven får aldrig bo med kosan (det är bara slaktfe som får ha kalven, inte mjölkkosor och slaktfe är ofta av annan ras, köttras som får foder för att dessa skall växa fortare och bli stora). Kosorna står i en trång bås, där det är väldigt trångt att kunna lägga ned sig bekvämt. Vissa kosor får aldrig ens komma ut på gröntbete! Sen skjuts dessa på löpande band med slaktpistol. Varför ställs inte dessa frågor till bonden hur det känns att behandla djur så här eller slaktaren hur det känns att skjuta tusentals djur per dag, killen på ICA hur det känns att paketera köttpaket efter köttpaket.

      Älgen har det bättre. Den får gå i skogen, äta naturlig kost, lägga sig och sova vart den vill, para sig, gå med sin kalv och vara helt omedveten om att det finns en jägare som skjuter den. Inget stress.

      Jag tycker det känns mera naturligt (eftersom vi människor har varit jägare i 1000-1000 tals år) Det känns dessutom skönt att min son får kött som vi vet vart det kommer ifrån.

      Sen är det inte enbart i Tyskland djur missköts, det händer i Sverige också. Detta med Ekologisk tar jag med en nypa salt, för i det finns det också beskämpningsmedel m.m. Bekämpningsmedelen skall hållas under ett viss nivå för att det skall få kallas ekologisk.

      Ha det fint Anna!

      • Vilka bekämpningsmedel pratar du om?

        Vi har en ekologisk köttdjursproduktion och vi får inte använda några som helst kemikalier i vår foderproduktion. Vi gödslar med koskit men inget annat. Jag köper inte kött själv i butik för vi jagar och tar nötkött från gården men jag skulle definitivt köpa ekologiskt kött med gott samvete. Våra djur lever ute året om med tillgång till djupströbäddar och lever livets glada dagar, kalvningarna sköter sig själv och kalven går med kon minst 8 månader. Slakten är human och sköts bra. Jag vågar påstå att våra djur lever ett riktigt bra liv och är mycket nöjda med tillvaron! Det finns inget mer ekologiskt kött än vilt men ekologiskt gris och nötkött är det näst bästa alternativet!

      • Hej Skogslotta, då jag gick avbytarutbildning berättade våra lärare på lantbruksskolan att det sker en viss besprutning. Även maten som tilldelas djuren innehåller konstgjord tillbehör. För det går inte att odla utan att bekämpa, få djur att växa utan att utfodra extra, då skulle dessa ekologiska bönder inte få någon skörd/slaktfé. Även maursyre är ett konstgjord gödning. Vanlig kogödsel räcker inte att gödsla all mark som bonden slår, så många ekologiska bönder använder sig av just maursyre. Som jag sa, fick vi lära oss att även ekologiska bönder använder bekämpningsmedel, men dessa skall hållas under ett viss nivå, för att det skall kallas ekologiskt, det fattar nästan vem som helst att det är omöjligt att få nåt att växa/klara sig från ohyra, utan att det bekämps, tyvärr =( Du säger att Ni sprider med kogödsel, men den innehåller ändå saker från det du fodrar ut med t.ex pellets m.m. Berätta gärna för mig om jag har fel. MVH Miranda

      • Jag blir verkligen illa berörd av det du skriver. Det är fruktansvärt hur djur behandlas och det är verkligen berättigat att fråga bönder varför de vanvårdar djuren. De enda bönder jag känner bedriver jordbruk med en småskalig och ekologisk grund och det är så man önskar att alla djur kunde få ha det.

  6. Håller med dig Sara det är många som har åsikter om oss jägare och tycker att jakt är grymt och borde förbjudas. Medans dom själva kan sitta o äta kött. Jag har inte köpt kött färs på länge då jag bara har Älgfärs i frysen.

    Jag brukar säga att jag hellre äter kött från ett djur som jag vet har hafft ett bra liv i frihet istället för aett djur som har transporterats i slaktbil till ett slkteri och blivit stressat innan det slaktas. Framför allt vet jag när jag äter min färs eller stek så vet jag var detta kött kommer ifrån. Villtkött är det mest ekologiska kött man kan äta.

  7. Jag är för trött för att skriva nån längre kommentar,men vill berömma dig Sara för dina förståndiga inlägg,gillar dom och håller än iallafall med i allt du skriver.Keep the good work up!!!

Kommentarer

