Smått och gott från landet

För någon vecka sen tog jag in det sista från mitt lilla trädgårdsland eller land och land, det är några små pallkragar jag planterat i. I sommar har jag verkligen inte ansträngt mig med min lilla odling eftersom det mest har varit byggnationer på schemat. Jag har nöjt mig med det som brukar gå åt mest, det vill säga; sallad av olika sorter, morötter, rädisor, dill, persilja, gräslök och lite andra kryddor. Egna morötter är så gott och dessutom har jag även fått fler morötter, kålrötter och majrovor av en av mina farbröder. Det är perfekt att göra barnmat av och Klara älskar det.
     Egentligen är jag inte så bra på att odla, min farmor klagade alltid på mig att jag är för dålig på att gallra. Jag tycker att fröna som har kommit upp har varit så duktiga att jag helt enkelt har svårt för att dra upp dem. Men jag tycker att det är roligt att se saker växa och jag drömmer om ett eget växthus i framtiden. Tänk att få driva upp egna sommarblommor, odla tomater, gurka, zuccini, chili och en massa annat! Kanske, kanske nästa sommar.

En del av det jag tog in. Dillkronorna är tacksamma smaksättare.

Jag har även hunnit med att plocka krusbär från farbror Nisses buskar. Krusbärsbuksen är egentligen inte så trevlig med alla dessa vassa taggar. Men man kan göra mycket gott av bären.

Saftiga morötter.

One thought on “Smått och gott från landet

Kommentarer

