Pären är uppe!

Till min fars stora lycka är pären uppe ur myllan. Det blev riktigt bra med potatis i år. Tänk att av en enda liten potatis får man tiofallt tillbaka! På söndagen styckade vi på förmiddagen men sedan var det potatislandet som gällde. Till min stora glädje eftersom jag helst ville ägna måndagen till att jaga (min mamma är ledig måndagar och dessutom gärna barnvakt, så det gäller att passa på).
    Potatis är en av världens viktigaste stapelfödor. Störst producenter av potatis är Kina, Ryssland och Indien. Potatisen kommer ursprungligen från Sydamerika. Till Europa kom potatisen på 1540-talet. Först på 1800-talet blev den populär och odlades allmänt i Sverige och den användes bland annat flitigt i brännvinstillverkningen som tidigare slukat stora mängder spannmål (källa: wikipedia).

Mandelpären. Själv föredrar jag faktiskt rundpären, vi brukar sätta en sort som heter Bellona. Mandelpotatis är kinkigare att koka och mycket mjöligare. Men det är lite av ett kulturarv och farmor vill inte vara utan den.

En kedja som stagar upp sprätten gick sönder men snabbt var det fixat.

Klara trivdes också i potatislandet

Heligt arbete med kröka ryggar. Jo, jag hann med att plocka jag också. Mitt i arbetet hade vi en paus och farmor bjöd på våfflor.

3 thoughts on “Pären är uppe!

  1. Kul att någon får bra med jorappler. Vi har haft så satans mycket regn nere på västkusten att vi knappt kommer att kunna få upp nog till nästa års utsäde. Samtliga sorter har drabbats hårt, men de äldre sorterna (norsk röd och junsele) har drabbats extra hårt.

Kommentarer

