Vilhelm Moberg

Jag har inte tipsat om så mycket böcker (annat än några få jaktrelaterade sådana) men jag tänkte ändra på det och tipsa om böcker och författare jag tycker om. Jag är i vanliga fall en riktig bokslukare men sedan jag fick barn har mängden böcker jag hinner läsa på en månad minskat betydligt.

I alla fall så vill jag tipsa om författaren Vilhelm Moberg. Jag tycker mycket om alla hans böcker.  Hans skriftspråk och personskildringar är fantastiska och det är inte för inte som han kallas för Sveriges största författare genom tiderna. Utvandrareposet är välkänt och nästan ett måste för varje svensk att läsa. Men glöm inte bort att även titta på hans andra böcker, för de är alla läsvärda. Själv tycker jag att ”Din stund på jorden” och ”Mans kvinna” är väldigt bra.

Några av mina böcker av Vilhelm Moberg som står i mitt lilla bibliotek (som fortfarande inte är helt klart).

One thought on “Vilhelm Moberg

  1. Kul att du gillar Moberg. Han skildrar ju mina hemtrakter. Man filmade Din stund på jorden hemmavid. Bl a hämtade de vår potatisblast efter våra nyupptagna potatis som skulle vara med i filmen. Pappa var med på ett hörn som statist 🙂

Kommentarer

