Surväder

Läste att årets september har varit historiskt regning i norra Sverige. I Nästansjö har det kommit över 151 millimeter regn hittills, enligt farmor som mäter noga. Men det är ändå inte i närheten av Jokkmokk som fått hela 206 millimeter och ännu är månaden inte slut. Det märks att det är blött i markerna och bäckarna är fyllda till bredden. Allt regnande har till och med gjort att mina jaktkläder ”surnat” trots att jag tokeldat i kaminen efter varje jaktdag så att de torkat under natten. Jaktkläderna luktar som en gammaldisktrasa. Jag har maskintvättat dem för att få bort lukten men det hjälper inte. Ni kanske har nått tips?Min ”jaktoutfit” som det så fint heter, och den luktar allt annat än gott för tillfället.

12 thoughts on “Surväder

  1. Jag vill att mina kläder skall lukta surt/skog. Att tvätta kläder under jakten, känns för mig som tabu. Det är det absolut sista jag gör på hösten (kan tvätta kläderna efter slakt av brunst djur, men det är i ”nödfall”). Jag är noga med att det inte skall lukta för mycket människa av mig. Vittringen är nog det som gör att vi många gånger inte kommer nära viltet =)

  2. För att få bort ”sur” lukt ur kläder måste de tvättas i över 70 grader, jobbar på en bygghandel och vi säljer arbetskläder, hade en utbildning med snickers kläder för ett tag sedan, deras representant sa att man ska tvätta arbetskläderna så varmt om det har börjat lukta, det är bakterierna som är orsaken till lukten och de försvinner inte under 70 grader…

  3. Om kläderna är våta så torkar dom tycker jag ganska bra om man har en avfuktare i samma rum som drar ut vattnet Om man nu måste tvätta så är Anders ovan bra tycker jag

  4. Ja det har regnat ordentligt här i söder också men senaste dagarna har vi fått sol igen 🙂
    Tvätta inte jaktkläderna, det är bra att dom luktar lite illa det tar bort människodoften så upptäcker inte djuren dig så lätt 🙂

  5. Läste just att vi fått motsvarande en halv årsnederbörd under augusti-september. Och nog fan har det regnat!
    Jaktkläder hänger man ju ändå någon helt annan stans än andra kläder så att de luktar lite skumt får man väl vara beredd på. Men sur lukt är ju inte speciellt roligt, känns rät ofräscht!
    Själv torkar jag mina jaktkläder i ett rum med en effektiv luftavfuktare.

  6. Lukter det skit for oss mennesker lukter det garantert skit for älgen også. Vask dem som beskrevet ovenfor, men spar på töymykner:) Sjelden det ligger gamle disktrasor i skogen, og tror ikke dyrene ville oppsöke den heller.

  7. Tack för alla tips! Jag tvättade kläderna i 40grader med parfymfritt tvättmedel, men helt klart behövs varmare vatten. Kanske ska prova med ättika istället 🙂 Min syster Lotta rynkar på näsan så fort jag kommer i närheten av henne under jakten, tror nog älgarna gör detsamma. Annars tycker jag bara lite rök och skogslukt luktar gott och det hör till! Men gammal disktrasa är inte så kul att lukta.

Kommentarer

