Erika Bergmark

 

Namn: Erika Bergmark
Ålder: 20
Bor: Vackerheden, utanför byn Fällfors några mil norr om Skellefteå.
Familj: Mamma, pappa och en yngre bror samt finnspetsen Raya och hamiltonstövaren Jalle.
Sysselsättning: Jobbar på Jakt & Trofé i Boliden, men har samtidigt påbörjat studier för att nästa år söka till Jägmästarutbildningen i Umeå.

Hur skulle du beskriva dig själv?
Är nog ganska glad och tycker det är roligt att lära nya saker. Allt som har med jakt, natur och viltforskning att göra är högintressant. När jag inte jagar gillar jag att träna hockey eller innebandy.

När och varför började du jaga?
När jag var liten brukade jag följa med pappa på harjakt ibland, men det egentliga jaktintresset tog fart när jag var 16 och började på en jaktinriktning vid Naturbruksgymnasiet i Burträsk. Familjen skaffade samtidigt en trädskällare och att smyga sig på viltet var något som gjorde att jag fastnade för jakten.

Kan du förklara varför jakt är så fängslande?

Jakt är så otroligt spännande och det är sällan jag känner sådan stor frihet och förväntan som när jag jagar. När jag går ut i skogen är det för att på något vis försöka överlista ett vilt, men jakten är mer än bara skottillfället. Förberedelser, saltstenar och viltåkrar, hundträning, spaning efter föryngringar en fin sommarkväll eller känna den härliga stämningen i jaktlaget hör också till. För mig är jakten inget intresse; skogen, djuren och naturen är mitt liv och jag mår fruktansvärt bra av att leva det livet. Jag har alltid något att göra, alltid något att lära, alltid något att längta till eller sträva efter.

Vad/vilka är din favoritjakt respektive drömjakt?
Jag jagar det mesta enligt jakttabellen, men trädskällarjakt är en fantastiskt rolig jaktform. Och jag måste säga att det vilar något heligt över mårdjakten, det finns ingenting som slår känslan av att en fin vinterdag spåra upp och skjuta en mård. Predatorjakt i övrigt och särskilt lockjakt på räv är också väldigt spännande.

Även om Norrland alltid kommer att vara ”hemma” så vill jag någon gång i livet göra en längre jaktresa, kanske någonstans i Nordamerika. Jag skulle vilja uppleva landskapet och några av alla de viltarter som finns där. Men att bara någonstans i södra Sverige och gå ut i natten med en ställande löshund i marker med gott om grävling vore roligt.

Vad har du i vapengarderoben?

Tikka Master 6.5×55, Swarovski Z6i 2-12×50.
Hagelbock Beretta 686 Special Kal.12
Kombi Blaser ES80 12/222, Leupold Vx-I 3-9×40

Berätta om ditt bästa jaktminne (hittills).
Det måste vara min och Rayas första mård. Jag hade ensam ägnat många och långa dagar i mårdspår en stor del av säsongen 2008 men motgångar kombinerat med liten erfarenhet gjorde att resultat uteblivit, och jag bar på en enorm frustration. ”Mårdjakt är frustrerande, det är därför man sysslar med det” hade min mycket erfarna jaktlärare berättat för mig. Han hade också upplyst mig om att det i genomsnitt tar 3 dagar för att skjuta en mård i Västerbotten. Jag trodde honom utan att blinka. Vid det här laget lät 3 dagar som en snabb mårdjakt i mina öron.

Jag fann ett nattfärskt spår tidigt på morgonen och med skidor och stavar i högsta hugg började jag spåra. Jag var inte ovan motgångar i mårdspår sedan tidigare och inte heller denna dag skulle visa sig bli något undantag. Efter över 6 timmars spårande växte plötsligt de fallande snöflingorna till sin dubbla storlek, och för varje flinga som nådde den vita marken tycktes det falla 100 till för den. Världen blev vit, otroligt vit. Jag insåg den väderkatastrof som höll på att inträffa framför mina ögon, och svor tyst för mig själv samtidigt som jag ökade tempot på skidorna och fäste blicken i spåret som blev allt svårare att se. Inom loppet av 45 minuter hade spåren helt suddats ut. Något personligt uppstod nu mellan mig och mården.

Att falla på mållinjen efter över en mils spårning i lös snö på grund av mer snö, kändes inte bra. Jag började allvarligt fundera på om vädergudarna var djurrättsaktivister när jag frustrerat fick lov styra kosan hemåt.

Men inget ont som inte för något gott med sig. Nästa dag bjöd på samma gråmulna väder men med ny snö och nya spår, och denna gång kunde jag spåra upp samma mård på bara några timmar. Mården hade tagit lega under en snötyngd mellanstor sten. Först såg inte den finska spetsen Raya någon anledning till att krypa ned i ett trångt hål, men efter att jag tagit ett stadigt grepp om henne och tryckt ned nosen ändrade hon snabbt sinnesstämning när hon fick vittring av mården! Den lilla röda hunden blev som i extas.

Detta var allvarets allvar. Jag var helt uppslukad i situationen när så mården plötsligt sprang upp framför mig till slut. Martes martes. Ett litet, vackert, brunt och fascinerande rovdjur som i snabb parsprång hoppade snett bort från mig. Ett rovdjur som i oräkneliga timmar, dagar och mil haft mig övertaget i månader. Men inte den här dagen! När den blixtsnabba mården dök upp gjorde jag det enda vad som fanns kvar att göra och hagelsmällen ekade över berget. Ögonblicket senare var lyckan total och jag minns det som den kanske bästa dagen i mitt liv.

Vad tycker du det innebär att vara en bra jägare?
En bra jägare är ansvarsfull, öppensinnad och har breda kunskaper om allt i skogen, såväl växtarter som olika djurarters ekologi och han/hon vet hur viltstammarna bör skötas långsiktigt. En god jägare känner sitt vapen och vet sina begränsningar samt tänker på sin egen och sina kamraters men även hundars säkerhet. Lång erfarenhet av olika jaktformer och insikt att man aldrig blir fullärd, samt en stor skopa förnuft kännetecknar också en bra jägare.

Hur upplever du att det är att vara kvinna och jägare?
Mycket positivt. Har även jobbat som säljare och vapenhandlare över ett år nu, och skulle nog vilja säga att minst 98 % av mina kunder mött mig med respekt och har de inte gjort det så kan det också kan ha berott på den yngre åldern. Det viktiga är hur som helst kunskap och att var ödmjuk inför det man inte vet, oavsett vilket kön man har.

Nämn tre saker som du inte skulle vilja vara utan i skogen.
Bössa, kniv och värmepåsar.

 

3 thoughts on “Erika Bergmark

  1. Ping: Extreme Huntress Competition | Anna-Sara

  2. Ping: Rösta på Jägaren Erika Bergmark | PETER`S JAKTOCH FISKESIDA

  3. Ping: RÖSTA PÅ JÄGARINNAN ERIKA BERGMARK | PETER`S JAKTOCH FISKESIDA

Kommentarer

