Kisa mot solen

En gång var det en äldre man som tyckte att jag såg väl ung ut för att vara sjuksköterska (det var när jag var nyutexaminerad). Han tog tag i mina händer och studerade dem noga. Vände och vred på mina små i hans stora torra. Efter en stund nickade han belåtet och sade ”Inga långa naglar här int, de ä ett gott tecken på e kvinnfolk”. Han berättade att hans far sagt till honom att aldrig förälska sig i en kvinna med långa naglar. ”De ä för att de ä ett bevis för att dom int dug till å arbet” fortsatte han.
   Jag iddes inte berätta för honom att inom vården får man inte ha långa och målade naglar eftersom det lätt hopar sig bakterier där under. Men jag kunde ju inte låta bli att fråga honom om han hittat en sådan kvinna att förälska sig i. Det hade han och de hade fått tre barn tillsammans.

Jag brukar tänka på den mannens ord ibland när jag tittar på mina egna händer. Det han sade tröstar mig lite för mina händer är redan rynkiga och fulla med ärr. Jag kommer säkert att se gammal ut redan när jag är relativt ung men det bekommer mig faktiskt inte särskilt mycket. Idag är det nästan som om det är något skamligt med att åldras, det som är helt naturligt. Man ska vara ung, vacker och framgångsrik för att räknas och synas. Det är bättre att se konstgjord än gammal ut. Jag tycker att de äldre har en enorm livskunskap som unga människor många gånger avfärdar. Dessutom verkar vi allt för ofta glömma bort att vi alla kommer att bli gamla, om vi har tur. Vi går själva med rullator en dag. 
     När jag blir gammal hoppas jag att jag blir en sån där tant som på ”pensionärsjävlar”, ni vet. Som chockar med att prata snusk i mobilen eller som envisas med att spela dataspel på nätterna eller gå barfota på gräsmattan. Och när mina barnbarn frågar mig varför jag är så rynkig ska jag säga att det är för att jag har kisat mot solen så mycket.

13 thoughts on “Kisa mot solen

  1. Nej, inte tror jag du kommer åldras tidigt. Se bara på din mor. Hon ser ju inte ut att vara en dag äldre än 35. Morotssoppan verkar supergod. Jag tycker också mycket om soppor. Det är god, nyttig och enkel mat att laga. Bara att slänga ihop det man har hemma typ. Ska absolut testa din morotssoppa. Hade du i citronsaften också?

    Ha det fint!

  2. Tillbaks.Jag har inte heller sekreterarhänder.De är stora,rynkiga och fula.Men bra att jobba och plocka saker med! Är lite äldre än du och trots mina händer,märkte jag ingen förändring i ansikte och kropp,förrän några år efter 50.Samhället är åldersfixerat.En del måste fixa till sig,så ansiktet är stramt och fullt av Botox.Men sen hänger resten liksom inte med.Hur snyggt är det..I södra Frankrike brukar man se en hel del sådana.Denna gång såg jag även 2 äldre damer som såg ut som clowner.det viktigaste är att man får vara frisk,klar i huvudet och kan röra på sig.Man måste tänka att man duger som man är.Hur gamla vi än blir,är vi samma människa inuti,som vi alltid varit.Bara tankegången som ändrar sig lite och det är väl erfarenhet och andra värderingar vi får.
    (Han hade nog inte helt fel,mannen du träffade!)
    Kram Marianne

  3. Underbara människa, tack för att man får läsa din blogg, den ger mig alltid ett leende på läpparna eller en bra tankeställare!

  4. Ett fint inlägg, båda texten och bilden. Man kan lär sig mycket om folk bara genom att titta på deras händer. De med slitna händer och ett rynkigt ansikte brukar vara de mest intressanta att prata med och inte sällan den vackraste person i rummet.

  5. Tack för era finakommentarer. ”De med slitna händer och ett rynkigt ansikte brukar vara de mest intressanta att prata med och inte sällan den vackraste person i rummet.” Denna mening ska jag lägga på minnet 🙂

Kommentarer

