Jakthelg

Så var första älgjaktshelgen efter uppehållet avklarad. På lördagsmorgonen när jag skulle hämta Fajta fann jag henne på tre ben. Vilken otur! Det måste ha hänt under kvällen före eller under natten eftersom jag hade henne inomhus i stort sett hela fredagen. Därför började helgen moloket för mig. Fajta har för övrigt varit sjuk en stor del av älgjakten och därför inte jagat som vanligt och därför hade jag extra mycket sett framemot en dag med henne.
   På söndagen fick jag fånga av en älgko som var påskjuten. Det var Klövkampens Tilly (ur Fajta och Burre) som gjorde grovjobbet men jag släppte dit Vilda också så hon fick skälla tills jag kunde fälla älgen. Vilda är än så länge lite snäv i söket och släpper gärna när älgarna skenar. Men annars är jag nöjd med henne, hon har älgintresse och tvekar inte att skälla, är trevlig att gå med och letar sig alltid tillbaka.

Goda gick jag med ena dagen. Tyvärr stod älgarna i närheten av bilen när jag började gå så det blev upptag och sen sken iväg.

Vilda och Tilly vid älgen.

Det var fint i skogen. Här och var fanns det lite snö på de ställen där solen inte kommit åt.

8 thoughts on “Jakthelg

  1. Synd med Fajta men hon repar sig till nästa jakt ska du se. Ni har väl mer älg att jaga? Vi hade dålig utdelning och ledamheter. En av våra älghundar förolyckades på en annan mark på onsdagen. Till helgen skall vi ut igen.
    Fina bilder från jakten. Härligt med vårt avlånga land att ni har snö redan….

  2. Usch ja, jag känner igen den där känslan när hunden inte mår bra 😦 Hoppas det blir bättre snart.
    Här nere är det ofta en bra egenskap att hunden inte hänger i för länge om älgarna skenar. Markerna i söder lär ju vara betydligt mindre än där ni jagar…
    Ser att du har dubbla pejlar, en Astro och en annan. Är det ofta du har behov av den äldre varianten?

      • Tack för infon Lotta! Jag kommer ihåg episoden då Fajta var bortsprungen, en historia som tur var med lyckligt slut.
        Atron är ju kanon, men oj vad bortskämd man blivit när man klagar då inte uppdateringen kommer var 5:e sekund :-). Jagar med taxar så det är inte ett stort problem för mig. Ha dé!

      • Tack Lotta för att du bidrar med info när jag inte hinner 🙂 Det stämmer precis. Vi använder swepointen som en säkerhets pejl. Jag tycker även jag har nytta av skallindikatorn när det är blåsigt och hunden är långt borta.

  3. Inte roligt när hunden blir skadad och inte mår bra. vi har jagat föraa veckan mån o tisdag, sen jagade vi i helgen oxå. blev magert resultat för oss. två kvigor och en kalv månd o tisdag. Sen helgen hände nått som troligen var länge sen det hände att vi kammade noll. hundarna hadde upptag men det var fel sorts älg och en sprang för fort och var för långt borta.

    Den jag hadde fick jag aldrig ett bra läge på så den fick gå iväg. Men det är bara att ta nya tag i helgen.

    • Nej det känns tråkigt. Var till veterinären och prognosen för Fajta ser inte bra ut,

      Ni kommer säkert ha bättre jaktlycka nästa helg, det är ju det som är tjusningen man vet aldrig när det vänder 🙂

  4. Tråkigt att Fajta är dålig, säsongen är ju så kort, så man vill ju jaga så mkt som möjligt. Tack för gratulationen på min sida (= Jo, jag kan gärna vara med i dina ”Kvinnojägerskor”. Hur gör jag? …och förresten, om du har lust att följa med att jaga fågel någon dag, så går nog det också bra (= Du kanske kan ta med dig din hund (= Var ute idag i blåsvärä och fick en orrtupp (= Ha det gott!

Kommentarer

